Het diner van Nederland Maritiem Land

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Meneer Wijnolst, dank voor uw inlevingsvermogen. Gefeliciteerd met uw benoeming vorige maand tot Chévalier de l’Ordre du Mérite Maritime, voor maritieme verdiensten voor Frankrijk en Europa. Een hele eer.

Dames en heren,

Dit is een prachtige plek in Rotterdam, uitkijkend over de Nieuwe Maas. Rotterdam ligt in de wereld aan kop, met z’n haven en handel, en met innovatie. Innovatie hoort bij de maritieme geschiedenis. Handel was de belangrijkste drijfveer.
Ook pure nieuwsgierigheid speelde een grote rol. In de scheepvaart waren naast handelaren ook vaak ontdekkingsreizigers en wetenschappers van de partij. Bij ontdekkingsreizen zochten zij nieuwe wegen, nieuwe manieren om handel te drijven en de scheepvaart verder te ontwikkelen. Ontdekkingsreizen zijn verleden tijd. De wil om te vernieuwen is nog springlevend. Gelukkig, want innovatie is belangrijker dan ooit.

We beleven een economisch zware tijd. Die raakt ook het maritieme cluster. Toch zijn er ook lichtpunten. De Europese Commissie heeft verlaging van de tonnagebelasting voor grote schepen en scheepsmanagers goedgekeurd. Goed nieuws, vooral voor reders. Zo’n meevaller is mooi, maar niet genoeg.
Het belangrijkste is dat bedrijfsleven en overheid blijven investeren in opleidingen, in kennis en innovatie. Zo kunnen we blijvend de concurrentie aan met andere landen. Er zijn veel goede ideeën en plannen voor opleidingen. Die verdienen breed aandacht. Verkeer en Waterstaat gaat na of een rondetafelconferentie Nautisch Onderwijs daarvoor het meest geschikt is.

Tweede helft van dit jaar (mits Brussel instemt): publicatie subsidieregeling voor snuffelstages aan boord. Firma Spliethoff werkte vorig jaar al aan extra ruimtes en voorzieningen voor meerdere stagiairs tegelijkertijd. Is investeren in de toekomst. Meneer Bos, de KVNR-innovatieprijs is verdíend.
Ik neem advies over van de Maritime Innovation Board om kwaliteitsverbetering van het nautisch onderwijs op te nemen in de huidige subsidieregeling Maritieme Innovatie.

Ook: advies om tender voor grote projecten in 2009 open te houden tot 1 mei van dit jaar. Voor zeevaart en binnenvaart is er 2 miljoen euro. Voor scheepsbouw, offshore en toeleveranciers is er het Maritieme Innovatie Programma. Maak er gebruik van en verras ons!
Innovatie is ook belangrijk bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Belangstelling groeit voor schepen en havens die de omgeving niet belasten maar ontzien. Schoon en zuinig ondernemen heeft de toekomst.
De vervuilers gaan het wereldwijd verliezen. Het gaat goede kant op. De regels worden veel strenger. Daardoor varen vanaf halverwege volgend jaar alle schepen op de Noordzee op schonere brandstof.

Ik rond af. Nederland Maritiem Land bestaat 12 jaar. We stippelen toekomst uit na uitkomst van evaluatie die nu loopt. In het begin wilde u, meneer Wijnolst, ‘niet tussen de surfplanken en de gebakken vis komen te zitten’’. Dat is goed gelukt.

NML heeft landelijk en internationaal het maritieme cluster nieuw elan verleend. Hartelijk dank daarvoor. Ik heb vertrouwen in een voortvarende en vernieuwende toekomst voor het maritieme cluster.