Betere bereikbaarheid Rotterdamse regio

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en portefeuillehouder Verkeer en Vervoer Jeannette Baljeu van stadsregio Rotterdam geven op maandag 9 februari het officiële startsein voor de burgerraadpleging van het project Rotterdam Vooruit. Dit project moet leiden tot een duurzame bereikbaarheid van de Rotterdamse regio op de middellange (2020) en de lange termijn (2040). De minister opent om 12.45 uur samen met de portefeuillehouder een interactieve website www.rotterdamvooruit.nl.

Burgers uit de Rotterdamse regio kunnen in een digitale ideeënbus aangeven welke knelpunten zij ervaren bij het reizen met auto, fiets en openbaar vervoer en mogelijke oplossingen aandragen. De uitkomsten van deze burgerraadpleging worden verwerkt in een Masterplan dat dit najaar gereed zal zijn.

De verkeersprognoses voor de snelwegen rond Rotterdam geven aan dat, ondanks alle maatregelen die al zijn voorzien, de files in 2040 niet tot het verleden behoren. Daarom hebben minister Eurlings en portefeuillehouder Baljeu een contract ondertekend om een totaalplan te maken voor de Rotterdamse regio. De ontwikkeling van dit plan wordt uitgevoerd door de projectorganisatie Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT), Verkenning Regio Rotterdam en Haven duurzaam bereikbaar, kortweg Rotterdam Vooruit genoemd. In Rotterdam Vooruit werken Rijk, provincie Zuid-Holland, stadsregio Rotterdam en gemeente Rotterdam samen. Het project Rotterdam Vooruit maakt deel uit van het programma Randstad Urgent, waarin kabinet, provincies, gemeenten en stadsregio's gezamenlijk de bereikbaarheidsproblemen in de Randstad aanpakken.

Burgerraadpleging Rotterdam Vooruit

De projectorganisatie Rotterdam Vooruit is sinds de zomer van 2008 bezig met het in kaart brengen van regionale bereikbaarheidsknelpunten. In februari en maart worden de bewoners en reizigers in de regio geraadpleegd. Op www.rotterdamvooruit.nl kan iedereen naast ideeën en oplossingen ook vermelden welke uitgangspunten zij belangrijk vinden: mobiliteit, milieu of economie. Rotterdam Vooruit organiseert verder in februari en maart inloopsessies voor burgers, bedrijfsleven, belangenorganisaties en lokale overheden. Ook gaat een Reizende Ideeënbus op pad om reizigers onderweg en op markten en in winkelcentra te raadplegen.

Masterplan

Uiteindelijk moet Rotterdam Vooruit in het najaar van 2009 een zogenaamd Masterplan opleveren. Dit Masterplan bevat een duidelijke visie met bijbehorende maatregelen waarover zowel rijk als regio het eens zijn. Het plan is mede gebaseerd op de input van burgers, belangenorganisaties, bedrijfsleven en lokale overheden. Het Masterplan vormt de basis voor de ontwikkeling van een regionaal, robuust en duurzaam mobiliteitssysteem voor de toekomst.

Over Rotterdam Vooruit

In het project Rotterdam Vooruit gaan het Rijk, de provincie Zuid-Holland, de stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam samen onderzoeken waar de knelpunten zitten en welke kansen en ontwikkelingen denkbaar zijn om de Rotterdamse regio duurzaam bereikbaar te maken én te houden. Daarbij wordt gekeken naar de middellange (2020) en de lange termijn (2030-2040). In de planning voor 2020 gaat de overheid er van uit dat bepaalde routes en knelpunten hoe dan ook zijn aangepakt en opgelost. Hiervoor lopen op dit moment procedures. Het betreft de A4 Midden-Delfland (Delft – Schiedam), de verbreding van de A 15 (Maasvlakte – Vaanplein) en de A13/A16.

De maatregelen en projecten zullen aan de bestuurders worden voorgelegd en na akkoord opgenomen worden in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Over Randstad Urgent

Randstad Urgent is een van de tien projecten uit het coalitieakkoord. Doel van het programma is de Randstad weer aan de top te brengen als duurzame, economisch sterke regio, door besluitvaardigheid en bestuurlijke daadkracht te organiseren.