Heemskerk en bedrijfsleven slaan handen ineen om digitale kloof te dichten

Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken, het ICT-bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties slaan de handen ineen om de digitale kloof in Nederland te dichten.

Dat maakten ze vandaag bekend bij de lancering van het actieprogramma Digivaardig & Digibewust. Nederland kent nog altijd 1,6 miljoen digibeten. Dat zijn mensen die niet of nauwelijks gebruik (kunnen) maken van toepassingen zoals e-mail, zoekmachines of internetbankieren. Volgens Heemskerk lopen deze mensen kansen mis en verliezen zij bijvoorbeeld de aansluiting op de arbeidsmarkt. "Door het aantal digibeten terug te brengen kunnen we zowel economisch als persoonlijk veel winst behalen", aldus Heemskerk.

Actieprogramma Digivaardig & Digibewust

De staatssecretaris stelde vandaag in Den Haag Tineke Netelenbos voor als voorzitter van het programma en samen met de meefinancierende bedrijven (KPN, SIDN, Microsoft, UPC, NVB en NVPI) gaven ze het startsignaal voor Digivaardig & Digibewust. In totaal is voor de komende vijf jaar zo'n 12 miljoen euro beschikbaar.

Dit wordt met name ingezet op een aantal speerpunten:

  1. terugdringen van het aantal digibeten,
  2. veilig internetgedrag bij met name jongeren
  3. beter betrekken van senioren bij de digitale samenleving,
  4. verbeteren van de digivaardigheden en het digibewustzijn bij ondernemers.

Naast het deelnemende bedrijfsleven waren ook tal van andere partijen aanwezig. Het programma Digivaardig & Digibewust wil namelijk nadrukkelijk aansluiten bij al bestaande succesvolle initiatieven en deze ondersteunen en verder uitbouwen.

Lancering DQ-test

Als één van de eerste concrete maatregelen van het nieuwe programma lanceerde Heemskerk samen met mevrouw Netelenbos de eerste versie van de zogenaamde DQ-test. Met deze test (http://www.dqtest.nl/), die in onder andere bibliotheken en bij de CWI's aangeboden gaat worden, kunnen mensen bepalen welke ICT-vaardigheden zij kunnen verbeteren en hoe zij dat kunnen doen.

Uit onderzoek blijkt dat dit zeker de moeite waard is. Als mensen bijvoorbeeld leren om online producten te kunnen vergelijken en kopen, levert dit ze al gauw een koopkrachtvoordeel op van 87,50 euro per jaar. Voor werkende 'digibeten' kan het aanleren van basale computervaardigheden ook een loontoename van zo'n 250 euro per persoon per jaar betekenen.

Computerkennis biedt daarnaast ook betere arbeidsmarktkansen. Volgens Heemskerk maken de cijfers duidelijk dat het aanleren van basale computerkennis loont en dat hier voor zowel het bedrijfsleven, mensen zelf als de overheid een duidelijke rol ligt voor de komende jaren.

Meer informatie voor de media: Edwin van Scherrenburg, Economische Zaken, 070-3796464, e.v.vanscherrenburg@minez.nl of Inge Aarts, Programmabureau Digivaardig en Digibewust, 070-4190309, Inge.Aarts@ecp.nl