Het zorgplan: achtergrond en tips

Zorginstellingen willen verantwoorde zorg bieden. Dat staat ook in de kwaliteitswet zorginstellingen. Het zorgplan speelt hierin een belangrijke rol. Hoe? Achtergronden en tips bij het maken van een zorgplan leest u hier.

Zorgzwaartebekostiging

Verantwoorde zorg

Verantwoorde zorg is onlosmakelijk verbonden met regie over het eigen leven en duidelijkheid over welke zorg en ondersteuning men krijgt. Daarover zijn alle partijen binnen de langdurige zorg het eens. Het zorgplan is het middel bij uitstek om die regievoering en informatievoorziening te krijgen.

Inhoud

In het zorgplan staan de wensen, mogelijkheden, behoeften en beperkingen van een cliënt. Ook staan er doelen voor de komende periode en worden de afspraken over zorg en welzijn erin vastgelegd. Het zorgplan is daarmee tevens een prima middel om informatie over te dragen tussen professionals en aan nieuwe medewerkers.

Koppeling ZZP's

Veel zorgaanbieders hebben al een zorgplan. Uit onderzoek blijkt dat de invulling van deze zorgplannen nog beter kan. Tegelijkertijd kunnen zorgverleners dan de verbinding met zorgzwaartebekostiging maken: een goede manier om in de gaten te houden of het geïndiceerde ZZP en de geleverde zorg nog bij de cliënt passen. Dat is van essentieel belang nu de financiering van zorginstellingen gekoppeld is aan de zorgzwaarte van hun cliënten (in termen van geïndiceerde ZZP's).

Wanneer

Met de invoering van zorgzwaartebekostiging wil staatssecretaris Bussemaker het zorgplan verplicht stellen. Halverwege 2009 is het zover. Zorginstellingen hebben dan nog een halfjaar de tijd om met alle zittende cliënten een zorgplan te maken. Nieuwe cliënten krijgen binnen zes weken een plan.

Vijf tips

  • Een zorgplan moet systematisch, kort, overzichtelijk en praktisch toepasbaar zijn.

  • Het zorgplan geeft de cliënt inspraak in de geleverde zorg. Maar niet iedere cliënt is mondig genoeg om zijn wensen kenbaar te maken. Wees hier alert op.

  • Formuleer een realistisch zorgaanbod. Doe geen beloftes richting de cliënt over zorgverlening die u niet kunt waarmaken.

  • Vindt u de cliëntprofielen zoals beschreven bij de verschillende ZZP's te algemeen? Kies er dan voor om zelf meer gedetailleerde cliëntprofielen op te stellen, die tevens de basis vormen van uw zorgplan.

  • Bespreek het zorgplan liever halfjaarlijks of zelfs per kwartaal met de cliënt, in plaats van de voorgeschreven jaarlijkse evaluatie. Dit biedt een goed inzicht in de zorgverlening, zeker als de cliënt nog niet zo lang bij u in zorg is.

Meer informatie

Bovenstaande tips komen uit de handreiking zorgplan . Er zijn nog meer handreikingen op andere gebieden, zoals het productenboek en kostprijsberekening. Voor de sector verpleging en verzorging heeft brancheorganisatie ActiZ een zorgleefplan ontwikkeld. De sector gehandicaptenzorg kan gebruikmaken van de handreiking ondersteuningsplan van de VGN. Of kijk eens hoe andere instellingen het doen. De ervaringen van Sensis en de Twentse Zorgcentra leest u in de interviews met Ursela Arends en Carla Weersink.