Doop en tewaterlating van patrouillevaartuig RWS 70

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Maassluis. Stad aan de Nieuwe Waterweg. Hier is goed zichtbaar hoe druk het op ons water is. Beroepsvaart en pleziervaart maken iedere dag weer een intensief gebruik van onze vaarwegen en kustwateren. Als staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat luister ik goed naar wat die schippers willen. Ze willen veilig kunnen varen. Ze willen een goede infrastructuur met uitstekende voorzieningen. En ze willen dat de regels op het water gehandhaafd worden.

Bij het vervullen van die drie wensen zijn de patrouillevaartuigen van Rijkswaterstaat en hun bemanning van cruciaal belang.
Want zij zijn het die zorgen voor een goede verkeersbegeleiding bij calamiteiten en andere bijzondere situaties.
Zij zijn het die inspecteren of vaarwegen, sluizen, boeien en palen nog in goede conditie zijn.
En zij zijn het die kijken of iedereen zich op het water aan de regels houdt, zodat het daar leefbaar, schoon en veilig blijft.

Veertig procent van al het goederenvervoer in ons land gaat over water. Dat onderstreept het grote belang van het werk op de patrouilleschepen. Ik ben trots op de mensen die dit prachtige vak ten behoeve van alle vaarweggebruikers uitoefenen, samen met Politie, Kustwacht en anderen.

En ik ben trots op het nieuwe patrouillevaartuig dat vandaag aan onze vloot wordt toegevoegd, hier op Werf De Haas in Maassluis.

Dames en heren, dit is niet zomaar een schip. Dit schip staat symbool voor de vernieuwingsslag die we bij Vlootbeheer Rijkswaterstaat maken. Met de RWS 70 verwelkomen we het eerste vaartuig van een nieuwe generatie. Een generatie die sneller en wendbaarder is en die op de binnenwateren èn op zee kan opereren.

Ik vind het belangrijk dat iedereen die gebruik maakt van onze vaarwegen ziet dat we werk maken van handhaving en toezicht. We willen meer blauw op straat, en meer geel op het water. Met deze vaartuigen wordt het mogelijk om sneller ter plaatse te zijn als het nodig is en om intensiever te patrouilleren. Dat komt de zichtbaarheid ten goede en versterkt het vertrouwen van de vaarweggebruikers in de overheid.

De komende tweeëneenhalf jaar worden er nog negen van deze patrouillevaartuigen in de vaart genomen. Allemaal gebouwd op Werf De Haas.

Ze markeren niet alleen een omslag naar meer snelheid en wendbaarheid. Maar ook naar een betere zorg voor het milieu. De komende jaren gaat Vlootbeheer Rijkswaterstaat schoner en zuiniger werken. Uiterlijk eind 2010 varen alle schepen van Vlootbeheer Rijkswaterstaat op zwavelarme gasolie. Dus niet alleen de nieuwe schepen, maar ook de bestaande. Ook gaan alle vaartuigen hun afvalwater aan boord opslaan en in de havens overpompen in speciale tanks. Zo komt er geen vuil van boord meer in het oppervlaktewater.

En verder hebben we alle kapiteins en schippers gevraagd om over te stappen op ‘het nieuwe varen’. Dat wil zeggen: rustig optrekken en kiezen voor gunstige kruissnelheden. Ook dat is schoner en zuiniger.

Zo draagt Rijkswaterstaat niet alleen als toezichthouder en handhaver, maar óók als vaarweggebruiker bij aan een efficiënte en duurzame scheepvaart.

Dames en heren, het werk aan boord van de vaartuigen van Rijkswaterstaat is afwisselend. Soms vis je als bemanningslid zelfs een bronzen VOC-kanon van 2500 kilo uit de Euro-Maasgeul. Dat gebeurde in september dit jaar. Maar ook op ‘gewone’ dagen werken de bemanningsleden met volle inzet aan een vlot, veilig en duurzaam scheepvaartverkeer.

Ik ben blij met deze nieuwe generatie patrouillevaartuigen die ons in staat stelt ons werk nog beter te doen. De RWS 70 is het eerste vaartuig dat het nieuwe rijkslogo draagt. Ook dat maakt het tot een bijzonder schip. Voor het eerst is het nieuwe rijkslogo zichtbaar op het water. De komende jaren verspreidt het nieuwe beeldmerk zich over de hele vloot.

Burgemeester Karssen, uw gemeente heeft de primeur. Ook al is dit schip bestemd voor het Waterdistrict Westerschelde, het is te water gelaten in Maassluis.
Meneer De Haas: u en uw mensen hebben er samen met het bouwteam van Rijkswaterstaat met hart en ziel aan gewerkt. Gefeliciteerd met het prachtige resultaat dat we zo dadelijk gaan bewonderen. En succes met de bouw van de schepen die nog volgen!

Dank u wel.