Defensie lanceert nieuwe corporate website

Aan boord van het fregat Hr.Ms. Evertsen zette Minister van Middelkoop vandaag de nieuwe corporate website van het Ministerie van Defensie live.

Op www.defensie.nl zijn nu alle dertien voormalige websites van Defensie terug te vinden onder dezelfde URL. Door alle websites onder te brengen in één site is alle informatie voor de internetgebruiker helder en overzichtelijker gemaakt.

Transparant
De vraag naar actuele informatie over de inzet, personeel en middelen van de krijgsmacht is groot. Defensie wil dit op een heldere en transparante manier inzichtelijk maken en geclusterd aanbieden aan de bezoekers van de site. De bestaande aparte websites van de krijgsmachtdelen, Defensie Topsportselectie en Inspecteur-generaal der Krijgsmacht worden nu als een geheel aan het publiek gepresenteerd. Dit sluit aan bij het corporate communicatiebeleidskader. Daarin is vastgesteld dat Defensie zichzelf als één instituut in de samenleving wil positioneren. In de site worden de bijdragen van de onderdelen herkenbaar neergezet.

Kwaliteit
Met het lanceren van deze gezamenlijke website voldoet Defensie tevens aan het ‘besluit kwaliteit rijksoverheidswebsites internet’, dat afgelopen juni door de ministerraad is goedgekeurd. Hierin zijn alle webrichtlijnen vastgelegd, als norm voor de kwaliteit van rijksoverheidswebsites.

Wat biedt de nieuwe site?
In de eerste plaats ruimte aan álle defensieonderdelen. Vanaf deze site zijn ze met een muisklik bereikbaar. Daarnaast is hij in een nieuwe jas gestoken. Een confectiemodel, want alle overheidssites werken met dezelfde Rijksbrede Stijlgids. Die schrijft de structuur en de navigatie, de manier waarop je door de site klikt, voor.

Gemakkelijk, want dan hoef je als bezoeker niet op iedere overheidssite opnieuw je weg te zoeken, en goed, want gebaseerd op uitgebreid gebruikersonderzoek. De nieuwe opzet voldoet aan de oorspronkelijke doelstelling: een toegankelijke, gebruiksvriendelijke, en herkenbare website die kwalitatief, betrouwbare en eenduidige (samenhangende) informatie presenteert aan de doelgroep.