Eén logo voor gezonde voeding nodig

'Industrie, supermarkten en cateraars moeten met één logo voor gezonde voeding komen.'

De gezonde keuze-logo's van AH en Unilever naast elkaar.

Dat zei dg Hans de Goeij, namens minister Klink, vandaag toen hij het rapport 'Gezonde Voeding: Logo's onder de loep' van de Gezondheidsraad in ontvangst nam. De raad had in opdracht van Klink onderzocht of gezondheidslogo's bijdragen aan een goede voorlichting over voeding.

Gezamenlijke criteria

Minister Klink roept de voedingsmiddelenindustrie, supermarkten en cateraars op om aan gezamenlijke criteria voor gezondere voedingsmiddelen te werken. Dat leidt vanzelf tot één logo voor een gezonde keuze. 'Ik wil heldere en eerlijke voorlichting voor consumenten', aldus de minister. 'En dat betekent ook dat er op enige termijn maar één logo is en niet twee, zoals nu.'

Richtlijnen van Voedingscentrum
Net als de Gezondheidsraad vindt de minister het belangrijk dat de criteria die worden gebruikt om logo’s toe te kennen, aansluiten bij de 'richtlijnen goede voedselkeuze' van het Voedingcentrum. Dit is nu nog niet het geval. Bovendien verschillen de criteria van de twee bestaande logo's - Ik Kies Bewust en het Gezonde Keuze Klavertje –van elkaar.

Klink hoopt dat het nieuwe logo producenten blijft inspireren tot productinnovatie: 'Minder zout, minder verzadigd vet en minder lege calorieën.'