Randstad Urgent werkt

Beelden Randstad

Voice over:
Hoe maak je van de Randstad een sterke regio? Een regio die internationaal economisch meetelt. Waar het aantrekkelijk is om te werken, te wonen en te leven?Dat kan alleen door de problemen in de Randstad aan te pakken en samen krachtige besluiten te nemen.

Camiel Eurlings, Programmaminister Randstad Urgent:
De Randstad is aan het wegzakken als internationale economische topregio. De Randstad heeft veel kwaliteiten …
In 2007 werd het kabinetsproject Randstad Urgent gelanceerd. Om een bestuurlijke cultuurverandering op gang te brengen. Om besluiteloosheid uit te bannen en om sneller resultaten te boeken.

Wat heeft een jaar werken met Randstad Urgent opgeleverd?

Asje van Dijk, Projectduo Zuidplaspolder en gedeputeerde provincie Zuid-Holland:
Het label Randstad Urgent heeft ons allemaal doordrongen van het feit dat er tempo gemaakt moet worden. Dat er snelheid in de beslissingen moeten komen, dat de procedures met tempo doorlopen moeten worden. En dat je ook een concreet eindbeeld moet laten zien van: wat gaat daar dan ontstaan?

Ellen Verkoelen, Ambassadeur Randstad Urgent en directeur Zuidhollandse Milieufederatie:
Het heeft eindelijk de bestuurders bij elkaar gebracht. We hebben onze mond vol over samenwerken, over participatie, over het met elkaar moeten doen, maar het lag toch allemaal een beetje in de sfeer van: we zeggen het, we dronken een glas, we deden een plas en het bleef allemaal zoals het was.

Beelden Scheveningen Boulevard

Voice over:
Een van de projecten van Randstad Urgent is de uitvoering van Scheveningen Boulevard. Het gaat hier om een make over van de hele boulevard. Deze wordt niet alleen mooier en economisch aantrekkelijker, maar dankzij het kustversterkingsproject van staatssecretaris Huizinga, ook veiliger.

In het boulevardproject werd door de gemeente en het ministerie van VROM grote tijdswinst geboekt door twee stappen in de procedure voor het Nota Ruimte Budget parallel uit voeren. Slim bedacht en het was simpel uit te voeren.

Jacqueline Cramer, Minister van VROM:
Het belangrijkste hier is dat we de besluitvorming hebben versneld met zeker 1 jaar en dat heeft er mee te maken dat we hebben gezorgd voor een slimmere aanpak van de maatschappelijke kosten-batenanalyse en dat we ook een koppeling hebben gelegd tussen alle procedures rond veiligheid en die van de ruimtelijke kwaliteit.

BEELDEN A27, WEG, TREIN, FIETS

Voice over:
Versnelling is ook gelukt bij het project Draaischijf Nederland. Daar gaat het om de ontstopping van het verkeer in de driehoek Utrecht-Amersfoort-Hilversum. Daarvoor is een mix van maatregelen nodig: voor wegen, OV, fiets, goederenvervoer en mobiliteits-management. De startnotitie voor de planstudie A27/A1/A28 werd in 3 maanden opgeleverd.

Jan Ekkers, Projectduo Draaischijf Nederland en gedeputeerde provincie Utrecht:
En normaal staat daar zo’n negen maanden tot een jaar voor, met andere woorden: veel tijdswinst.

BEELDEN SNELWEG

Voice over:
Uit het Draaischijf-project blijkt dat met soepele samenwerking tussen bestuurders en een sterk gevoel van urgentie veel is te winnen.

Jan Ekkers, Projectduo Draaischijf Nederland en gedeputeerde provincie Utrecht:
1. Eurlings en ik willen op dezelfde manier vaart maken, dus we waren het snel eens samen. En dat het verstandiger was om een planstudie te doen en geen spoedwet, die wel tot een snelle oplossing leidt, maar niet tot een goede oplossing. Liever iets langzamer dan een slechte oplossing.
2. We werken heel goed samen met overheden in het UVVB, het Utrechts Verkeers- en VervoersBeraad, waardoor er ook draagvlak bestond om tot deze oplossingen te komen.
En 3: we wilden snelheid hebben omdat Eurlings in april of zo in Utrecht op bezoek zou komen. Dat is een deadline, dan moet het klaar zijn.

BEELDEN MAASVLAKTE, LUCHT, ROTTERDAM

Voice over:
De vaart er in houden, dat is het motto van Randstad Urgent. Rotterdam heeft in september 2008 een start gemaakt met de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Het ruimtetekort voor haven en industriële activiteiten wordt eindelijk aangepakt. Samen met de ontwikkeling van 750 ha natuurgebied.

Mark Harbers, Projectduo Project Mainport Rotterdam en wethouder gemeente Rotterdam:
Juist als je tegen dat aanlegmoment aangaat dan moeten er laatste besluiten genomen worden. De gemeenteraad van Rotterdam heeft het bestemmingsplan vastgesteld. En juist in zo’n fase is Randstad Urgent van belang, dat bij alles wat er op het laatste moment af te stemmen is de lijnen heel kort zijn, en dat je van elkaar weet dat het echt menens is dat we die aanleg moeten starten. En dat je daardoor veel snelheid kunt maken.

BEELDEN SPOOR DELFT

Voice over:
Ook het knelpunt in het spoortraject tussen Den Haag en Rotterdam, bij Delft, wordt nu aangepakt. Het spoorviaduct in Delft staat in schril contrast met de historische binnenstad. Veel Delftenaren willen dit lelijke bouwwerk zien verdwijnen. Dit gaat gebeuren. Er komt een spoortunnel die berekend is op vier sporen. De Randstad Urgent tambassadeur heeft door zijn bemiddeling het project weer op de rails gekregen.

Jan Willem Oosterwijk, Ambassadeur Spoor Den Haag-Rotterdam en voorzitter College van Bestuur Erasmus Universiteit:
Men zit natuurlijk in zekere zin vast, vast aan het verleden, vast aan contracten, vast aan budgettaire vraagstukken die hier natuurlijk een rol bij spelen. Ik denk dat je rol als ambassadeur niet is van: ik zal jullie eens vertellen wat hier de mooiste oplossing is. Nee, het is meer het bij elkaar houden en op koers houden van al die mensen die eigenlijk wel weten wat de beste oplossing is. En dat je als buitenstaander als ambassadeur - want dat ben je, als iemand zonder belangen – gewoon zeggen: zullen we eens reëel blijven, wat is hier nou eigenlijk de oplossing?

BEELDEN SNELWEG A12

Voice over:
Bij het project Flessenhals A12 vulde de ambassadeur zijn rol anders in. De aanpassing van de A12 is nu in volle gang. Ambassadeur Stadig voorzag een paar nieuwe knelpunten en trok aan de bel met een voorstel voor een plusstrook en een bypass.

Duco Stadig, Ambassadeur Flessenhalzen A4/A12 en voorzitter Vereniging Deltametropool:
De projectleider vertelde dat als ik straks klaar ben dan zijn er twee aansluitende stukjes en die zitten niet in het project en je kunt zien aankomend dat daar dan straks het volgende knelpunt ontstaat. Het kost eigenlijk helemaal niet zoveel geld als ik het nu zou meenemen, maar ja het kan niet want het zit niet in het project.

Ik heb de minister een brief geschreven: deze twee aansluitende projecten zijn er en volgens mij moet je ze meenemen, want dan kost het niet zoveel geld en dan ben je straks helemaal klaar. En dat heeft de minister gedaan. Dus dat gaat nu gebeuren.

Voice over:
Ambassadeur Stadig heeft zijn ervaringen ook goed kunnen gebruiken in de commissie-Elverding. Deze deed voorstellen voor de versnelling van besluitvorming van infrastructurele projecten.

BEELDEN RANDSTAD ALGEMEEN

Voice over:
Aanpakken. Doorzetten. Bestuurlijke druk in plaats van bestuurlijke drukte. Randstad Urgent, met zijn vernieuwende werkwijze, is niet onopgemerkt gebleven. Zo wil minister Ter Horst de methodiek ook toepassen op andere beleidsterreinen.

Guusje ter Horst, Minister van Binnenlandse Zaken:
Ja, ik denk dat als er problematiek is waar veel bestuurders bij betrokken zijn – en meestal zijn dat zaken waar én gemeentebestuurders én provinciale bestuurders én landsbestuurders bij betrokken zijn – dat het heel goed kan werken om ook daar bestuurlijke duo’s de verantwoordelijkheid te geven om met oplossingen te komen. Dus ik kan mij heel goed voorstellen dat wanneer de effecten van de aanpak in de Randstad positief blijken te zijn – ze lijken nu positief te zijn – maar als ze ook blijken positief te zijn, dat we ook in andere delen van het land zo te werk zouden kunnen gaan.

BEELDEN BOLLENSTREEK

Voice over:
Randstad Urgent is: besluiten niet uitstellen. Ook op plekken met veel bestuurders. De Duin- en Bollenstreek is daar een mooi voorbeeld van.

Sjaak van der Tak, Projectduo Transitie Greenports en burgemeester Westland:
We hebben naar de Duin- en Bollenstreek toe bezoeken afgelegd, overleggen gehad. Maar eigelijk zijn we er in geslaagd, minister Verburg, Verkoelen en ikzelf, om daar de overtuiging te brengen dat het nu of nooit is. En nooit betekent: de komende tientallen jaren misschien wel niet. En daardoor, om het momentum nu te pakken, hebben die bestuurders daar een prachtig plan gemaakt. Om de Duin- en Bollenstreek te revitaliseren, sterker te maken, ook in de zin van bereikbaarheid. En dat heeft er toe bijgedragen we nu in het project Transitie Greenports de drie projecten volledig op stoom hebben liggen en dat de Duin- en Bollenstreek het been hebben bijgetrokken.

BEELDEN ALMERE

Voice over:
Voor een sterke Randstad is de schaalsprong van Almere heel belangrijk. Almere is dé woningbouwlocatie van de Randstad. Hier komen 60.000 nieuwe woningen bij. Dat is een gigantische opgave, die uiteraard niet kan zonder de nodige infrastructuur en natuur. Samenhang in de aanpak is cruciaal om op schema te blijven.

Adri Duivesteijn, Projectduo Schaalsprong Almere en wethouder Almere:
Het belangrijkste vind ik van Randstad Urgent dat je niet naar een enkelvoudig project kijkt, Almere 2030, maar dat je dat in samenhang bekijkt. Wij zijn afhankelijk voor het succes van het ecologisch herstel van IJmeer-Markermeer en van het wel of niet slagen van een IJmeer- verbinding; dus dan praten we over het SAAL-project. Die drie projecten horen bij elkaar. Wat op dit moment prettig is, is dat we ons dat in het kader van Randstad Urgent heel goed realiseren. En dat we proberen bij elkaar te komen. Maar of dat zal slagen … dat zal nog een immense inspanning vergen.

BEELDEN RANDSTAD

Voice over:
Veel bestuurders in de Randstad staan voor complexe opgaven. Het gaat in Randstad Urgent om besluiten nemen, snelheid maken en doorzetten. Dat is nodig voor een sterke Randstad.

Ellen Verkoelen, Ambassadeur Randstad Urgent en directeur Zuidhollandse Milieufederatie:
We willen een deltametropool worden. Als we niet samenwerken worden we dat niet. Het is te genant voor woorden om te bedenken dat je als Amsterdam en als Rotterdam apart de wereld in trekt. Dat zegt de wereld niks. Eén Randstad zegt de wereld wel wat. En daar is deze stap met Randstad Urgent voor gezet. Een aantal zaken was niet gelukt als we dit niet gedaan hadden.

[logo Randstad Urgent]

Deze productie is gemaakt in opdracht van het programmateam Randstad Urgent.

Oktober 2008

Programmateam Randstad Urgent (Ministerie van Verkeer en Waterstaat): Chris Sol, Elisa Bours

Regie en productie: HR Media en NOBS