Anders Betalen voor Mobiliteit : Addendum op de PPC Update 2008 : Reikwijdte van de dienstverlening van Service Providers in het hoofdspoor

Op 27 juni 2008 heeft minister Eurlings het Partieel Uitvoeringsbesluit Kilometerprijs en het onderliggend Implementatieplan aangeboden aan de Tweede Kamer.
Daarin heeft de minister voor wat betreft het organisatiemodel aangegeven een voorkeur te hebben voor het zogenaamde ‘tweesporenmodel'. De minister heeft tevens aangegeven nader te willen bezien of de taken en verantwoordelijkheden van private Service Providers verder kunnen gaan dan de initieel voorziene reikwijdte van het hoofdspoor.

Bij de bespreking van de organisatiemodellen, in de voorbereiding van het Partieel Uitvoeringsbesluit, hebben diverse marktpartijen en maatschappelijke organisaties aangegeven dat private dienstverleners ook de inningstaak voor hun rekening kunnen en willen nemen.

Dit rapport gaat verder in op deze zaken en onderzoekt:

  • de mogelijkheid om op het hoofdspoor (van het gekozen tweesporenmodel) van meerdere dienstverleners ook de taak van facturering, inning en dwanginvordering door deze private partijen -‘Service Providers end-to-end'- uit te laten voeren
  • de wijze waarop deze dienstverleners op het hoofdspoor voor de betaling garant staan