Antwoorden op kamervragen over het stilzetten van de Intercity Amsterdam-Heerlen in Zaltbommel in verband met een bommelding

Antwoorden op kamervragen van de leden Griffith en Van Miltenburg (beiden VVD), ingezonden 10 september 2008.

1. Vraag
Heeft u kennisgenomen van het bericht 'Vragen over locatie ‘bomtrein'?' 1)

1. Antwoord
Ja.

2. Vraag
Is het waar dat het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) de beslissing heeft genomen om de trein stil te zetten en te ontruimen? Welke procedure behoort te worden gevolgd bij dit soort meldingen? Is hierbij het rampenplan betrokken vanwege de ligging van de chemische fabriek in de regio?

2. Antwoord
De Inspecteur van Dienst van de Spoorwegpolitie (van het KLPD) maakte op basis van de operationele omstandigheden de keuze dat de trein zo spoedig mogelijk ontruimd diende te worden en verzocht de meldkamer van het KLPD dit door te geven aan de betreffende treindienstleider van Prorail. Bij dit soort meldingen behoort het protocol “Groene Zone” gevolgd te worden dat ontwikkeld is door de NS, Prorail, KLPD/Spoorwegpolitie, de regionale politiekorpsen en vertegenwoordigers van een aantal gemeenten. Dit protocol bevat aanwijzingen voor het alarmeren en informeren van de betrokken operationele diensten en de burgemeester, het ontruimen van treinen op geschikte locaties en het verkennen, verplaatsen en ontmantelen ervan. Daarbij kunnen zogeheten groene zones een belangrijke rol spelen. Een groene zone is een bestuurlijk vastgestelde locatie waar een trein stil gezet kan worden met minimale risico’s voor de omgeving en optimale bereikbaarheid voor de hulpdiensten. In (de omgeving van) Zaltbommel is nog geen groene zone vastgesteld.
Het rampenplan is niet betrokken bij de incidentafhandeling.

3. Vraag
Is het waar dat de burgemeester van Zaltbommel en de brandweer Bommelerwaard niet zijn geïnformeerd en betrokken bij het besluit tot stilzetten en ontruimen van de trein? Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Vindt u deze gang van zaken terecht, gelet op de wens van het kabinet om te komen tot goed werkende veiligheidsregio’s en adequate rampenbestrijding en crisisbeheersing?

4. Vraag
Vindt u dat bij dit soort situaties de burgemeester en de brandweer in welke vorm dan ook betrokken moeten worden? Zo neen, waarom niet, zo ja aan welke procedure denkt u dan?

5. Vraag
Is het waar dat de trein is stilgelegd bij Sachem Europe bv, de grootste chemische fabriek van de Bommelerwaard? Waarom is voor deze locatie gekozen en niet voor een veilige plek, de zogenaamde ‘groene zone’?

Antwoord op de vragen 3, 4 en 5
De burgemeester is geïnformeerd over het stilzetten en ontruimen van de trein bij station Zaltbommel. De brandweer Bommelerwaard is niet geïnformeerd. In het onderhavige geval had het echter in de rede gelegen ook de brandweer te betrekken, omdat de trein is stilgezet bij een industrieel object, op een zijspoor ter hoogte van de locatie Sachem Europe BV.
Zoals in het antwoord op vraag 2 is aangegeven, had het protocol “Groene Zone” betrokken dienen te worden en ware het beter geweest als er al een groene zone zou zijn aangewezen. Daartoe had mijn ambtsvoorganger op 22 juni 2007 een brief gezonden aan de burgemeesters van alle gemeenten en de voorzitters van de veiligheidsregio’s met het verzoek over te gaan tot de aanwijzing van groene zones. Ik zal het decentrale bestuur nogmaals attenderen op het belang van het aanwijzen van groene zones. Overigens actualiseert de veiligheidsregio Gelderland-Zuid op dit moment het Trein Incident Management plan (TIM-plan). Bij de actualisatie van dit plan zullen in deze regio ook groene zones worden aangewezen.

1) Brabants Dagblad, 9 september 2008