Droomthee voor Vogelaar tijdens wijkbezoek Utrecht Overvecht

'Wilt u een kopje droomthee', vraagt de 11-jarige Meryem aan minister Vogelaar. De minister is op bezoek bij de Mattheusschool en neemt plaats aan de bar van het portiekcafe. Deze rijdende driewieler met heuse theeschenkerij is een idee van de kinderen uit de wijk Utrecht Overvecht zelf. 'Soms nemen mensen zelf koekjes mee.'

De Mattheusschool probeert op verschillende manieren kinderen én volwassenen in de wijk met elkaar in contact te brengen. Zo gaan enkele kinderen van de school elke donderdag de wijk in met hun Portiekcafé. De buurtbewoners krijgen enkele dagen eerder een uitnodiging als deze mobiele theeschenkerij voor hun portiek komt te staan. Er komen altijd mensen. En als het heel erg gezellig is, blijven we twee uurtjes staan. We krijgen altijd veel complimenten, vertelt Meryem.

Spelen
Ook is de school begonnen met een rugzakproject om kinderen meer met elkaar te laten spelen. Welzijnswerk in de wijk concludeerde eerder dat veel kinderen in Utrecht Overvecht niet echt spelen. De kinderen hebben dat thuis niet geleerd en ook de ouders weten niet hoe leerzaam en goed dat is voor de ontwikkeling van een kind. De Mattheusschool heeft tien rugzakken gevuld met allerlei spellen. Kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 kunnen meedoen en mogen dan een rugzak meenemen naar huis. Ze moeten dan een vriendje of vriendinnetje uitnodigen om mee samen te spelen. Voorwaarde is dat de ouders ook meedoen als vrijwilligers.

Een van de ouders: 'Het is een erg leuk project. Zo raken ook wij meer betrokken bij de school en hebben we meer contact met andere ouders. Wij - Turken, Marokkanen - komen nu voor het eerst bij elkaar over de vloer. En we kenden de Hollandse spelletjescultuur ook niet. Ik wist niet hoe belangrijk spelen van spelletjes is. Bijvoorbeeld dat kinderen hierdoor leren te winnen en te verliezen. Ikzelf kan bijvoorbeeld helemaal niet tegen mijn verlies. Het project is ook goed voor ons.'