VWS neemt maatregelen om functioneren CAK te verbeteren

Staatssecretaris Bussemaker neemt maatregelen om de problemen bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK) te verminderen.

Uit onderzoek blijkt dat er vooruitgang wordt geboekt in de werkwijze van het CAK, maar dat er nog altijd sprake is van problemen.

In opdracht van VWS heeft Berenschot de werkwijze van het CAK onderzocht en aanbevelingen gedaan. Een groot deel van de problemen blijkt te komen door de gegevensaanlevering van de partners in de keten en de afhandeling van fouten in en rond de geautomatiseerde systemen.

Informatieketen verbeteren

Het CAK is voor zijn administratief functioneren mede afhankelijk is van de beschikbaarheid, kwaliteit en tijdigheid van de informatie die geleverd wordt door diverse organisaties. In het rapport wordt aangegeven dat de informatie in die keten op een aantal punten verbeterd kan worden, zoals:

  • een duidelijke verdeling van de verantwoordelijkheden;

  • het houden van een periodiek ketenoverleg door VWS met alle partners;

  • een verzakelijking van de relatie tussen het ministerie en het CAK.

Ook op korte termijn zijn maatregelen noodzakelijk om de organisatie te versterken en te verbeteren. Bussemaker heeft het CAK verzocht een verbeterplan te maken.

Afhandeling versnellen

Om de werkwijze te verbeteren zijn reeds aanvullende maatregelen genomen om de afhandeling van complexere individuele dossiers te versnellen. De capaciteit van het bestaande team voor de 'moeilijke gevallen' wordt uitgebreid en geoptimaliseerd. Hiermee wordt aangesloten bij het voorstel van de Nationale Ombudsman in het programma Kassa van zaterdag 27 september 2008: een team dat snel individuele problemen oplost.

Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten

Berenschot heeft ook de uitvoering onderzocht van de forfaitaire tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten. Op 1 januari 2009 moet de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) in werking treden. Het CAK heeft daarin een belangrijke rol, net als nu bij de AWBZ en de Wet maatschappelijke ondersteuning. Uit dit onderzoek komt naar voren dat alle ketenpartners in staat zijn om op tijd de juiste informatie aan te leveren voor de uitkering van het forfait.

Het is volgens Berenschot belangrijk dat er goede voorlichting wordt gegeven, gericht op de doelgroep van de Wtcg. Inmiddels is gestart met de voorbereidingen voor een publiekscampagne. Daarnaast zal een stuurgroep op hoog ambtelijk niveau de implementatie van de invoering van de forfaitaire regeling begeleiden. Alle partners in de keten worden hierin vertegenwoordigd.