Routekaart naar halvering besluitvorming infrastructuur

Een halvering van het besluitvormingsproces rond infrastructuur is het streven voor 2010. Om dit te bereiken presenteren de ministers Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en Cramer (VROM) het Actieplan Sneller en Beter.

Dit actieplan is een routekaart met 22 stappen op weg naar een structurele verbetering van wetgeving, inspraak en ambtelijke en bestuurlijke processen. De routekaart loopt deels parallel aan de korte termijn doelstelling van minister Eurlings om over dertig wegprojecten een besluit te nemen, een spade in de grond te steken en een deel ervan op te leveren.

Het actieplan geeft invulling aan de lange termijn aanbevelingen van de commissie Elverding. De routekaart kent vijf hoofdlijnen;

  1. Het traject van besluitvorming wordt afgebakend met nieuwe elementen zoals een startbesluit, voorkeursbesluit en opleveringstoets en kan worden gecombineerd met deadlines.
  2. Participatie van betrokken zal vroegtijdig plaatsvinden in het besluitvormingsproces. Hierdoor is de kans op vertraging door nieuwe zienswijzen in een later stadium verkleind.
  3. De bestuurlijke en ambtelijke voorbereiding wordt verbeterd. De ervaringen uit het programma Randstad Urgent worden hierbij toegepast.
  4. Lucht- en geluidseffecten worden doelmatiger berekend waarbij gebruik gemaakt wordt van vuistregels en meer stabiele onderzoeksgegevens. Zo kan er in elke fase van het besluitvormingsproces met gelijke gegevens gewerkt worden.
  5. Er komt een flexibel budgettair kader voor een project. Daarbij wordt voorzien dat ook achteraf in de omgeving de geluid- en luchtkwaliteit op peil kunnen worden gehouden.

In het najaar zullen de ministers presenteren welke wetswijzigingen nodig zijn om tot de versnelde besluitvorming te komen. De versnelling zal gelden voor alle projecten onder de Tracéwet. Dit zijn hoofd-, spoor- en hoofdvaarwegen. Er wordt onderzocht hoe andere projecten zoals lucht- en zeehavens en waterkeringen kunnen profiteren van deze systematiek.

Om de besluitvorming rond infrastructuur vlot te trekken heeft het kabinet de commissie Elverding in september 2007 ingesteld. Deze commissie publiceerde op 21 april 2008 haar rapport. Naar aanleiding hiervan heeft het kabinet op 4 juli 2008 een wetsvoorstel gepresenteerd dat het mogelijk maakt dat bij kleine onvolkomenheden in besluiten deze nog binnen het besluit kunnen worden gerepareerd (bestuurlijke lus). Daarnaast is de korte termijn aanbeveling spoedaanpak wegen gepresenteerd op 19 september 2008. Deze bevat 30 wegprojecten die nog in deze kabinetsperiode zullen worden gestart. Een deel van deze wegprojecten zal ook binnen deze kabinetsperiode worden afgerond.