Nationale Zeeuwse Oesterpartij

Toespraak gehouden door staatssecretaris Jan Kees de Jager op 25 september 2008 bij de Nationale Zeeuwse Oesterpartij.

Een lekker gerecht klaarmaken is een kwestie van goed combineren met de juiste timing.

Een lekker gerecht vind ik oesters met spinazie en zongedroogde tomaat. Dat recept vond ik in het blaadje van een bekende grootgrutter.

Je hebt natuurlijk oesters nodig en verder stukjes zongedroogde tomaat, pijnboompitjes, spinazie en citroen.

Verwarm spinazie in een wok op hoog vuur, laat het uitlekken en schep er stukjes tomaat doorheen. Doe er wat zout, peper en citroensap door.
Verdeel de spinazie over de borden en leg er oesters en plakjes citroen op.
De stukjes tomaat en pijnboompitjes strooi je er omheen.

Een klassieke Zeeuwse lekkernij, klaargemaakt in de wereldkeuken. Zo kun je dit gerecht noemen. En ik zou zeker aanraden om zo'n lekkere sauvignon blanc uit Schouwen-Duiveland erbij te schenken.

De grenzen zijn open, heden ten dage. Dat merk je niet alleen in culinair opzicht. Ingredienten uit de hele wereld reageren met elkaar en versmelten tot een smakelijke maaltijd.

Volgens mij is het ook wel iets Nederlands om open te staan voor andere invloeden. We hebben veel buitenland, zoals Joseph Luns ooit opmerkte. We komen als vanzelf in aanraking met nieuwe invloeden.

Dat zie je ook - en nu kom ik meer op een gebied waar ik écht verstand van heb - in de economie.

Ook daar komen we steeds meer in aanraking met invloeden van buiten. De wereld wordt kleiner, de uitdagingen worden groter.

Dan is het - net als bij koken - een kwestie van goed combineren met de juiste timing.

Dat gebeurt hier vandaag ook. Zeeuws-Vlaanderen is een Euregio bij uitstek. Het samenbrengen van Vlaamse en Nederlandse ingrediënten ligt hier voor de hand.

De combinatie van mij als Nederlands ingredient met mijn Vlaamse collega, mevrouw Crevits, zal hopelijk een smakelijk resultaat opleveren.

Zonder gekheid: grensoverschrijdende samenwerking ligt hier natuurlijk voor de hand. En dat is nog zacht uitgedrukt. Het is goed dat regio's de handen ineen slaan en dat onderwerpen, die bijvoorbeeld ondernemers bezig houden, of zien op milieugebied worden opgepakt op een bestuursniveau dat dichtbij staat.

Ondernemen in een grensgebied is soms lastig, maar het biedt uiteraard ook veel kansen, als barrières worden geslecht. Barrières op het gebied van onderwijs, arbeidsmarkt of fiscaliteit.

Het bevorderen van ondernemerschap is een van de speerpunten waarmee ik als staatssecretaris werk.

Werkgelegenheid en innovatiekracht zijn van groot belang voor de Nederlandse economie. Ondernemingen zorgen voor die banen en innovatie. Dat is het belang van het stimuleren van ondernemerschap.

Ondernemen is een economische noodzakelijkheid. Maar, en dat is net zo noodzakelijk, dat moet je duurzaam doen. Als staatssecretaris werk ik daaraan. Het bevorderen van de economie gaat hand in hand met het bevorderen van duurzaamheid. Innovatie is de verbindende factor.

Dankzij innovatie kunnen 'people, planet en profit' inderdaad samengaan en elkaar versterken.

Hoe pak ik dat aan?

De fiscaliteit is eigenlijk een geweldige machine waarmee je bepaalde maatschappelijke effecten kunt bevorderen of juist tegengaan.

Ik zal het Belastingplan dat op Prinsjesdag naar de Kamer is gegaan, gebruiken om dit toe te lichten. De maatregelen die erin zitten vertonen een samenhang in het licht van de speerpunten ondernemerschap - vereenvoudiging -vergroening.

[FILMPJE]

Dat ging behoorlijk snel. Ik ga er even op door.

[Vergroening]

• Vergroening, waarom vinden we dat belangrijk? Heel simpel: 'tax our vices, not our virtues'. Dat betekent concreet: verschuif de belastingheffing van arbeid en winst (wat we goed vinden) naar vervuiling (wat we slecht vinden).
• Vrijstelling van zeer zuinige auto's in de aanschafbelasting.

• het tarief van de motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige auto's wordt gehalveerd;
• er wordt een tweede verlaagd tarief bijtelling leaseauto geïntroduceerd van 20%.


[Vereenvoudiging]

• Dan de vereenvoudiging.
• Regelgeving is enorm ingewikkeld geworden. Er zijn ook heel veel regels. Het is nodig om regels te hebben, maar vaak werken ze knellend, belemmerend en leidt het bestaan van de regel niet tot aantoonbare positieve effecten.
• Daarvan hebben zowel burgers, ondernemers als uitvoeringsinstanties last.
• Voor gewone burgers is door de vele regels moeilijk meer te overzien waaraan ze zich allemaal moeten houden.
• En uitvoeringsinstanties, zoals de Belastingdienst, lopen tegen de grenzen van hun mogelijkheden aan door de complexiteit van de regelgeving die zij moeten uitvoeren.

• Ondernemers en dga's hoeven geen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) meer aan te vragen als zich gedurende drie jaar geen wijziging heeft voorgedaan.
• De grens voor de kwartaalaangifte omzetbelasting gaat omhoog. Ondernemers en dga's gaan daardoor minder vaak aangifte omzetbelasting doen.
• Voor de dga zal bovendien de loonaangifte eenvoudiger worden.
• Zo snel als mogelijk willen we ook de eerstedagsmeldingen gaan afschaffen. En we gaan concrete stappen zetten richting een loonsomheffing.
• Ook voor werknemers maken we het makkelijker: werknemers hoeven vanaf 1 januari 2009 geen WW-premie meer te betalen. Werknemers kunnen de gevolgen daarvan op hun loonstrook aflezen bij het bedrag dat hij of zij nu aan WW-premie betaalt. Bij een inkomen van 2x modaal gaat het om circa 580 € per jaar per persoon. Een tweeverdienersgezin van 2 maal 1xmodaal gaat er 750 € op vooruit.
• Maar het betekent ook een vereenvoudiging van de loonadministratie en de loonaangifte voor werkgevers.

[Ondernemerschap]

• Het derde speerpunt: bevordering van ondernemerschap.

• Werkgelegenheid en innovatiekracht zijn van groot belang voor de Nederlandse economie. Ondernemingen zorgen voor die banen en innovatie. Dat is het belang van het stimuleren van ondernemerschap. Fiscale regelgeving is daarbij een belangrijk instrument.

• We verbeteren de structuur van de belastingheffing en speciaal de winstbelastingheffing. Daarmee krijgen we een betere verdeling van de ondernemersfaciliteiten in de inkomstenbelasting.
• De nadruk komt meer te liggen op ondernemers die winst maken. Meer richten op faciliteiten die bijdragen aan het starten en doorgroeien van ondernemingen: verhoging van de MKB winstvrijstelling en startersaftrek.

• Het MKB tarief in de vennootschapsbelasting in 2008 gaat omlaag naar 20% voor winsten tot een bedrag van € 250.000.
• Deze maatregel betekent een lastenverlichting voor alle belastingplichtigen in de vennootschapsbelasting; en een groot deel van het voordeel slaat juist ook neer bij MKB-bedrijven.

Per 1 januari 2009 wordt de definitie van speur- en ontwikkelingswerk binnen de WBSO verruimd, waarmee innoverende bedrijven zijn gebaat.

[Slot]

Ik begon mijn verhaal met oesters, spinazie en zongedroogde tomaat. Een op het eerste gezicht merkwaardige combinatie - die echter heel goed smaakt.

Ondernemerschap en ecologie combineren ook prima. Hou het recept eenvoudig. Met innovatie als bindmiddel smaakt die maaltijd dan prima.

Ik geloof in de toekomst van maatschappelijk verantwoord ondernemen en ik draag daar vanuit mijn politieke verantwoordelijk graag aan bij.