Antwoord op Kamervragen over logo Rijksoverheid

De minister-president heeft vragen beantwoord van Tweede-Kamerlid Van der Ham (D66) over het logo van een nieuwe website van de RVD (www.communicatieplein.nl) en over het Rijkslogo.

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Van der Ham (D66) over goede voornemens en nieuwe logo's d.d. 5 februari 2008, nr. 2070810480.

De minister-president, Minister van Algemene Zaken,

mr.dr. J.P. Balkenende

2070810480

Vragen van het lid Van der Ham (D66) aan de minister-president, minister van Algemene Zaken over goede voornemens en nieuwe logo's. (Ingezonden 5 februari 2008, nr. 2070810480)

1. Herinnert u zich uw woorden "Voor alle deelnemende organisaties geldt sinds het besluit van de Ministerraad in juli 2007 om één logo en rijksbrede huisstijl in te voeren en dat zij geen nieuwe logo's of huisstijlen meer dienen te ontwikkelen" en "Vooruitlopend op dit besluit is binnen de Rijksoverheid al vanaf 2006 terughoudend omgegaan met eventuele nieuwe huisstijlen en logo's"? 1)

2. Hebt u kennisgenomen van de nieuwe website van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) www.communicatieplein.nl die afgelopen maandag is gelanceerd? Is het logo (een gestileerde letter C) dat hierop wordt gebruikt 'nieuw' in de betekenis van uw antwoord op Kamervragen? 2)

3. Deelt u de mening dat het ontwikkelen van dit nieuwe logo in strijd is met het hierboven genoemde besluit van de ministerraad van juli 2007? Zo ja, wat is hiervoor de reden?

4. Hebt u kennisgenomen van de brief van Theun Okkerse d.d. 1 januari 2008 waarin hij stelt dat op het nieuwe Rijkslogo niet het wapen van het Koninkrijk maar dat van de Republiek is weergegeven? Wat is hierop uw reactie?

1) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2007-2008, nr. 1167

2) zie noot 1

Antwoorden op de vragen van het lid Van der Ham (D66) aan de minister-president, minister van Algemene Zaken over goede voornemens en nieuwe logo's.

Antwoord 1 t/m 3

De website Communicatieplein.nl - een digitale kennisbank van en voor communicatieprofessionals binnen de overheid - bestaat al enige jaren. De kennisbank is opgezet naar aanleiding van het advies van de commissie Wallage (2001). Aanvankelijk was de kennisbank alleen via het rijksintranet te bereiken. Sinds medio 2006 was tevens een beperkte internetvariant beschikbaar, teneinde ook communicatieprofessionals bij gemeenten, provincies en waterschappen toegang te geven tot de informatie over overheidscommunicatie. Vanaf 28 januari 2008 zijn de internetvariant en intranetvariant samengevoegd tot een vernieuwd Communicatieplein. Het vernieuwde Communicatieplein is hierbij tevens aangepast aan de rijksbrede afspraken over betere toegankelijkheid voor mensen met een functiebeperking, herkenbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van rijkswebsites.

Het rijkslogo is samen met de nieuwe huisstijl in ontwikkeling en zal vanaf halverwege dit jaar over een periode van drie jaar overal bij de rijksoverheid worden ingevoerd. Er is voor gekozen om de geschetste verbetering van Communicatieplein niet met een half jaar op te schorten, maar deze tegen zo gering mogelijke kosten in januari 2008 al online te hebben. Met de vernieuwing van de site was echter wel een nieuwe vormgeving noodzakelijk om tegemoet te komen aan de eerder genoemde rijksbrede afspraken over toegankelijkheid en gebruikersvriendelijkheid. Ten behoeve van de herkenbaarheid is een bijpassend woordmerk ontwikkeld.

De kosten voor de vormgeving van de totale website (vormgeving, kleurstelling, woordmerk) bedroegen euro 4.789,75 inclusief BTW.

Wanneer het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl voor de Rijksoverheid beschikbaar zijn, zal ook Communicatieplein hier gebruik van maken. Juist de nieuwe vormgeving maakt het mogelijk om dit snel te doen; Communicatieplein is immers aangepast aan de rijksbrede afspraken over structuur en navigatie.

Antwoord 4

Bij de presentatie van het Rijkslogo in december jl is aangegeven dat de komende maanden gebruikt worden voor verdere verfijning van het ontwerp. Invoering kan dan vanaf midden 2008 plaatsvinden.

Het rijkslogo is een beeldmerk dat is geïnspireerd op het Rijkswapen.

Daarom wordt bij de uitwerking van het rijkslogo ook de traditie van het Rijkswapen betrokken. Hiertoe vindt overleg plaats met de Hoge Raad van Adel, het adviesorgaan voor het kabinet over (onder andere) 'overheidsheraldiek'. Daarbij is ook de door u genoemde brief aan de orde.