Ondertekening 'De Verkeersonderneming'

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

U weet allemaal dat extra wegcapaciteit op de A15 hard nodig is. Dankzij de wegverbreding en de vervanging van de Botlektunnel zal de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven en het omliggende gebied ongetwijfeld toenemen. Maar gedurende die werkzaamheden zullen de automobilisten door de zure appel heen moeten bijten. Vanaf 2010 is de A15 vijf jaar natuurlijk wel het decor van bouwwerkzaamheden.

Ik kan niet zeggen dat De Verkeersonderneming de zure appel zoet maakt, maar wel dat de appel hiermee een stuk minder zuur zal smaken. Ik ben blij dat we vandaag onze handtekening zetten onder de samenwerkingsovereenkomst voor De Verkeersonderneming.

De Verkeersonderneming heeft een projectplan opgesteld dat regelt wat het moet regelen. De verantwoordelijkheden voor verkeers- en mobiliteitsmanagement blijven waar zij horen te liggen: bij Rijkswaterstaat, stadsregio, gemeente en havenbedrijf. Wel gaat de onderneming ervoor zorgen dat deze partijen nog beter met elkaar samenwerken. Want dáár ligt de winst; wegbeheerders en Havenbedrijf gezamenlijk aan het werk met een plan dat over de grenzen van de eigen verantwoordelijkheden heen gaat.

Dit heeft als ambitie dat er tijdens de spits 20 procent minder auto’s op de weg zijn. Dat mensen uitgedaagd worden om flexibel te gaan werken, zo veel mogelijk te carpoolen en meer het openbaar vervoer te nemen. Zelfs het openbaar vervoer te water wordt bij deze plannen betrokken, zodat mensen linksom of rechtsom toch op hun bestemming komen.

Ook gaan we de capaciteit van de A15 en omliggende wegen optimaal benutten onder meer door snelheidsregels beter te handhaven, gladheid gezamenlijk te bestrijden en verkeerslichten optimaal op elkaar af te stemmen.

Vooral bij dit laatste onderdeel van het plan komt de samenwerking tussen verschillende partijen om de hoek kijken. Want we zien nog té vaak dat de wegbeheerders alleen het verkeer op de eigen weg regelt. Zo kan het gebeuren dat het regelen van verkeer op de rijksweg ophoudt bij de afrit. Het gevolg is dat een automobilist die vanaf de snelweg moet omrijden via een gemeenteweg, vast komt te staan voor allerlei verkeerslichten. De Verkeersonderneming gaat hier nu iets aan doen zodat er een groene golf kan ontstaan voor automobilisten die een omleiding volgen.

De Verkeersonderneming kan deze coördinatie goed verzorgen. Ik zei al dat ik blij ben dat de verantwoordelijkheden – en dus de ook de bijhorende middelen – blijven waar ze zijn. Het advies van de Raad voor Verkeer en Waterstaat omtrent het anders organiseren van het wegbeheer stelt voor om een integrale wegautoriteit in het leven te roepen die de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en middelen van andere partijen overneemt. Dit heeft naar mijn mening het gevaar in zich dat we verzanden in een lange discussie over de structuur van zo’n autoriteit. Ik ben blij dat we op deze pragmatische wijze alvast starten met een betere coördinatie. In Rotterdam gaan we het gewoon doen.

Met de Verkeersonderneming kunnen we snel aan de slag. De Verkeersonderneming is een slimme regisseur die zorgt dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Een regisseur die achter de schermen regelt dat de reiziger op een plezierige en comfortabele manier ons havengebied bereikt. En dat er in 2015 een bredere Rijksweg is waardoor de Rotterdamse haven de belangrijke motor van de Nederlandse economie kan blijven.