Tweede voortgangsrapportage samenwerkingsafspraken politie

Tussen de korpsbeheerders en de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en van Justitie zijn medio 2007 samenwerkingsafspraken gemaakt. Deze afspraken zijn gemaakt op de volgende terreinen: ICT, personeel, materieel en bovenregionale samenwerking. In deze tweede voortgangsrapportage wordt een beeld gegeven van voortgang en de stand in de uitvoering van deze afspraken.

In het algemeen geldt dat de uitvoering van de afspraken voortvarend ter hand is genomen en dat zowel inhoudelijk als procesmatig vooruitgang wordt geboekt. Op enkele terreinen is het beoogde resultaat inmiddels geheel of gedeeltelijk bereikt. Zo zijn er afspraken gemaakt over diversiteit, is de operationele aansturing van de dienst Logistiek overgegaan van het KLPD naar de vtsPN, is de afspraak ten aanzien van progis uitgevoerd en is de basisvoorziening blueview conform afspraak in alle korpsen geïmplementeerd. Daarnaast is al bij 15 korpsen de basisvoorziening opsporing ingevoerd. De meeste andere afspraken lopen conform planning. Uitzonderingen daarop zijn:

De aanlevering van personele informatie via de Landelijke Gids Database loopt nog niet zoals het hoort. Er wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak. Dit zal moeten leiden tot organisatorische of technische maatregelen zodat - conform de afspraak - alle korpsen uiterlijk eind 2008 wel de gevraagde personele gegevens via de nieuwe methode aanleveren. Het ziet er naar uit dat deze afspraak wel gewoon gehaald zal worden.

De uitrol van de basisvoorziening Handhaving (BVH) is vertraagd. In december 2007 is bij het testen van het systeem gebleken dat er technische problemen waren die invoering in de weg stonden. Daarop is besloten om de invoering van BVH met ruim drie maanden uit te stellen. Door deze vertraging is het niet mogelijk om dit jaar BVH in meer dan tien korpsen in gebruik te nemen, in plaats van de afgesproken 13. De afgesproken implementatie in alle korpsen uiterlijk eind 2009 blijft wel haalbaar.In het algemeen geldt dat de uitvoering van de afspraken voortvarend ter hand is genomen en dat zowel inhoudelijk als procesmatig vooruitgang wordt geboekt. Op enkele terreinen is het beoogde resultaat inmiddels geheel of gedeeltelijk bereikt. Zo zijn er afspraken gemaakt over diversiteit, is de operationele aansturing van de dienst Logistiek overgegaan van het KLPD naar de vtsPN, is de afspraak ten aanzien van progis uitgevoerd en is de basisvoorziening blueview conform afspraak in alle korpsen geïmplementeerd. Daarnaast is al bij 15 korpsen de basisvoorziening opsporing ingevoerd. De meeste andere afspraken lopen conform planning. Uitzonderingen daarop zijn:

De aanlevering van personele informatie via de Landelijke Gids Database loopt nog niet zoals het hoort. Er wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak. Dit zal moeten leiden tot organisatorische of technische maatregelen zodat - conform de afspraak - alle korpsen uiterlijk eind 2008 wel de gevraagde personele gegevens via de nieuwe methode aanleveren. Het ziet er naar uit dat deze afspraak wel gewoon gehaald zal worden.

De uitrol van de basisvoorziening Handhaving (BVH) is vertraagd. In december 2007 is bij het testen van het systeem gebleken dat er technische problemen waren die invoering in de weg stonden. Daarop is besloten om de invoering van BVH met ruim drie maanden uit te stellen. Door deze vertraging is het niet mogelijk om dit jaar BVH in meer dan tien korpsen in gebruik te nemen, in plaats van de afgesproken 13. De afgesproken implementatie in alle korpsen uiterlijk eind 2009 blijft wel haalbaar.