Wijziging besluit donorregister

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

GMT/IB 2860736

1 juli 2008

Hierbij zend ik u de antwoorden op de schriftelijke vragen van de PvdA fractie inzake het ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit donorregister in verband met de aanwijzing van nieuw ingezetenen die alsnog een donorformulier zullen ontvangen (28 140, nr. 49).

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink

VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld …………. 2008

In de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport bestond er bij de fractie van de PvdA behoefte een aantal vragen voor te leggen aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de brief van 18 juni 2008 inzake het ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit donorregister in verband met de aanwijzing van nieuw ingezetenen die alsnog een donorformulier zullen ontvangen (28 140, nr. 49).
De op 26 juni 2008 toegezonden vragen zijn met de door de minister bij brief van …….. 2008 toegezonden antwoorden hieronder afgedrukt.


De voorzitter van de commissie,
Smeets

Adjunct-griffier van de commissie,
Clemens

1. De Kamer is in afwachting van een totaalplan orgaandonatie. Is de nu voorgestelde wijziging een onderdeel van dat totaalplan? Zo nee, waarom wordt er een actie buiten het totaalplan ondernomen? Zo ja, dan heeft de Minister kennelijk een globaal beeld van het totaalplan, en dan willen wij daar graag over geïnformeerd worden.

Ik ga ervan uit dat u met een totaalplan orgaandonatie het Masterplan Orgaandonatie bedoelt. Dat Masterplan Orgaandonatie van de Coördinatiegroep Orgaandonatie dat op 11 juni 2008 verscheen en het kabinetsstandpunt daarop heb ik op 13 juni jongstleden aan uw Kamer toegezonden (GMT/IB 2854973). De Coördinatiegroep Orgaandonatie stelt op pagina 58 (verhogen van het aantal registraties) dat iedere burger het recht heeft om zijn wens te registreren. Het uitgangspunt moet zijn dat de overheid iedereen tenminste éénmaal goed informeert over de mogelijkheid zich te registreren. Ik onderschrijf dit uitgangspunt. Sinds 1999 worden jaarlijks de 18-jarigen aangeschreven en met de huidige wijziging van het Besluit donorregister zal een jaarlijkse aanschrijving ook mogelijk worden voor nieuw-ingezetenen die ten minste drie jaar in Nederland verblijven. De voorgestelde wijziging is dus in lijn met de voorstellen uit het Masterplan Orgaandonatie en het kabinetsstandpunt daarop

2. De wijziging van het Besluit donorregister had natuurlijk allang mogelijk moeten zijn. Wat is het tijdsplan om de wijziging van het Besluit donorregister door te voeren? Wanneer het besluit gewijzigd is zal er dan ook daadwerkelijk gebruik van worden gemaakt? Indien ja, door wie? Per wanneer is gepland dat de eerste nieuw ingezetenen een donorformulier thuis gestuurd krijgen?

Het is de bedoeling om het gewijzigde Besluit donorregister zo spoedig mogelijk in werking te laten treden, doch uiterlijk op 1 november 2008. In december 2008 zal de eerste groep nieuw-ingezetenen dan een donorformulier op naam ontvangen. In de tussengelegen periode zal het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de hand van de persoonsgegevens in de gemeentelijke basisadministraties de selectie van nieuw-ingezetenen uit kunnen voeren. De eerste groep betreft nieuw-ingezetenen die zich in de periode vanaf 22 februari 1998 tot en met 31 december 2004 in Nederland hebben gevestigd. Daarna zal jaarlijks een aanschrijving van nieuw-ingezetenen plaatsvinden, waarbij het uitgangspunt is dat een nieuw-ingezetene zich ten minste drie jaar in Nederland heeft gevestigd. Gebleken is namelijk dat ongeveer dertig procent van de nieuw-ingezetenen Nederland in de eerste drie jaar verlaat.