Voortgangsrapportage Fase 1 en Besluit Fase 2 P-Direkt

Met deze brief wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van fase 1 van de Nieuwe Aanpak voor P-Direkt, die in december 2006 in gang is gezet. Daarnaast wordt de Tweede Kamer gevraagd in te stemmen met fase 2, de daadwerkelijke rijksbrede bundeling van personeels- en salarisadministraties en de inrichting van een contactcenter bij P-Direkt.

Momenteel wordt voor de gehele rijksdienst een nieuwe uitvoering van de personeels- en salarisadministratie gerealiseerd. Doel van deze nieuwe uitvoering is meer doelmatigheid en een betere informatievoorziening voor de HR-functie van het Rijk. Belangrijke elementen van de vernieuwing zijn:

  1. Een standaard uitvoering voor alle departementen exclusief Defensie[1];
  2. Aanlevering van personele mutaties met behulp van zelfbediening voor managers en medewerkers;
  3. Verwerking van mutaties in een shared service center: de organisatie P-Direkt.

Bij deze voortgangsrapportage horen nog drie rapporten:

  • Managementsamenvatting toekomstvisie P-Direkt: nu en in de toekomst
  • Kosten en batenanalyse: P-Direkt 2008 Stand van zaken Eerste en tweede fase. Rapport van Buck Consultants International
  • Second Opinion bij de Voortgangsrapportage P-Direkt mei 2008 Commissie Second Opinion P-Direkt

[1] Defensie doorloopt eenzelfde traject voor de gehele krijgsmacht.