Ondertekening ZZl overeenkomst

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Het heeft even geduurd, maar wij kunnen aan de slag. De discussies waren bij tijden spannend en scherp op de snede, maar altijd constructief. En met resultaat. Want voor ons ligt een stevig, groot pakket van economische en bereikbaarheidsmaatregelen voor Noord-Nederland en de Noordoostpolder. Een mooi pakket waar we samen achter staan.

De bestuurders en ik waren er in maart al goed met elkaar uitgekomen. Maar nu hebben we ook de steun van de Tweede Kamer en de Provinciale Staten. Het doet mij goed om niet meer te hoeven praten over welke investeringen we gaan doen en hoe de rolverdeling tussen rijk en regio zal zijn, maar dat wij ons nu met elkaar kunnen concentreren op het uitvoeren van concrete projecten.

Ten eerste is er 1,1 miljard beschikbaar voor een aantal concrete bereikbaarheidsprojecten waarin het Rijk de samenwerking met u aangaat: De Zuidelijke Ringweg Groningen, de bereikbaarheid van Leeuwarden en Assen, de N50 tussen Ramspol en Ens. En last but not least gaat er 300 miljoen euro naar verbeteringen in het openbaar vervoer, spoor en regionaal OV.

Ten tweede is er om kennis en innovatie te stimuleren 400 miljoen euro beschikbaar, en ten derde gaat bijna 1 miljard euro gaat naar een mobiliteitsfonds dat de regio zelf kan besteden. Voor de invulling van deze twee onderdelen van het pakket ligt het voortouw bij u.

Tot slot is er 160 miljoen extra uitgetrokken voor de spoordriehoek Groningen-Leeuwarden-Zwolle, een bedrag dat dus bovenop de 300 miljoen voor OV komt. Dit is in lijn met de motie Koopmans. Al met al zijn het flink ambitieuze plannen.

Beste mensen,
Ik heb het al vaker gezegd, maar volgens mij heeft het noorden met dit pakket goud in handen. Vandaag zetten we met elkaar een historische handtekening. Voor Noord-Nederland is dit regiospecifieke pakket een van de belangrijkste kabinetsbesluiten van de afgelopen tien tot twintig jaar. De mensen gaan hier gewoon ontzettend veel aan hebben, op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid. De investering in bereikbaarheid en al die kansrijke economische projecten, al dat geld dat vrijkomt, zal goed zijn voor enkele duizenden arbeidsplaatsen.

De uitvoering loopt tot 2020, en er staat dus flink wat op het programma. Een deel van de projecten heeft een langere looptijd, maar een deel kan al op korte termijn de uitvoering in. U heeft als provincie een grote mate van zeggenschap en regie op de uitvoering van de projecten. Ik hoop dat u die kans met beide handen aangrijpt.

Dus hoe het samenwerkingsverband er ook uitziet, rijk-regio of regio’s onderling, vanaf vandaag gaan we dingen doen, projecten in gang zetten, zodat mensen, bedrijven en overheden het verschil gaan merken. Dát is waar het om gaat. Als dit geld straks neerslaat in Groningen, Friesland, Drenthe en Noord-Flevoland, staan er mooie dingen te gebeuren. Daar ben ik méér dan honderd procent van overtuigd.

Kortom: er is werk aan de winkel, en ik ben erg blij dat we daar vandaag het startschot voor geven!

Dank u wel.