Minder administratieve lasten door uitbreiding Handelsregister

Vanaf 1 juli 2008 moeten ook vrije beroepsbeoefenaren en andere organisaties hun gegevens laten registreren bij de Kamer van Koophandel. Dat scheelt ondernemers op den duur administratieve lasten, omdat registreren bij de overheid dan nog maar een keer nodig is.

Per 1 juli treedt namelijk de nieuwe Handelsregisterwet van het ministerie van Economische Zaken in werking. Onder meer Verenigingen van Eigenaren, eenmanszaken en maatschappen van vrije beroepsbeoefenaren moeten zich dan laten registreren in het register.

Het Handelsregister wordt alvast zo compleet mogelijk gemaakt. Burgers, bedrijven en organisaties hoeven in de toekomst dan hun gegevens nog maar een keer door te geven aan de overheid. Voor ondernemers scheelt deze registratie op den duur veel administratieve lasten. Zaken doen wordt eenvoudiger omdat hun zakenpartners hun gegevens makkelijk kunnen controleren in het Handelsregister. Dat geldt bijvoorbeeld bij het openen van een bankrekening, het sluiten van een huurcontract, het aanvragen van financiering of een telefoonaansluiting of bij de aanschaf een auto op naam van de zaak.
De nieuwe inschrijvers hebben tot eind 2009 de tijd om zich in te schrijven. Ze ontvangen daarover binnenkort bericht van de Kamer van Koophandel. Het gaat naar verwachting om ruim 300.000 nieuwe inschrijvers, waarvan 110.000 Verenigingen van Eigenaren.