de ondertekening van de contracten voor het NSP-station Rotterdam

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Fantastisch dat we hier bij elkaar zijn.Vorig jaar jaar juni waren wij en nog een flink aantal anderen op de NSP-conferentie in Utrecht. Daar hebben we de aftrap gegeven voor de grootschalige her- en verbouw van een aantal grote stations: Centraal Station Utrecht, Arnhem Centraal, Den Haag Centraal, Breda en Rotterdam Centraal.

Vandaag zijn we hier in Rotterdam, op de plek waar ooit het oude Centraal Station stond. Inmiddels is het gesloopt omdat hier de nieuwe OV-terminal zal verrijzen. Ik ben hartstikke verheugd, dat de partijen die verantwoordelijk zijn voor de realisatie van de OV-terminal, de gemeente Rotterdam, ProRail en NS, overeenstemming hebben bereikt over de wijze waarop ze dit project zullen uitvoeren.

Vandaag ondertekent u de samenwerkingsovereenkomsten die daarvoor nodig zijn. Nu kan ProRail ook de subsidieaanvraag afmaken, zodat ik straks de beschikking kan verlenen aan ProRail. Hiermee kunt u, ProRail, het zogenaamde ‘spoorse deel’ van dit project realiseren.

En ik kan u vertellen, die beschikking ligt hier al klaar, want Verkeer en Waterstaat heeft niet gewacht tot de samenwerkingsovereenkomsten klaar waren. ProRail kan dus ook al met de aanbesteding beginnen. Heel goed nieuws, dus. En omdat u allen elkaar nu goed gevonden heeft, ga ik er vanuit dat de daadwerkelijke bouw snel zal kan beginnen.

Ik hoop dan ook vurig dat we op een aanbestedingsresultaat het etiket ‘positief’ kunnen plakken.

Ook hoop ik dat we in het vervolgtraject iets van de verloren tijd goed kunnen maken. Dit alles om de reiziger zo snel mogelijk te laten genieten van het nieuwe station Rotterdam Centraal.

Op de conferentie vorig jaar vroeg ik me af of station straks nog wel het juiste woord is. Of we niet beter van draaischijven konden spreken. Zo denk ik er nog steeds over. Je kan hier letterlijk en figuurlijk alle kanten op. Met de trein, maar ook met andere vormen van vervoer. Bus, tram, fiets, taxi, metro en/of Randstadrail. De overstap is zo gemaakt.

Station Rotterdam zal straks meer zijn dan het station dat we kenden. Het blijft een belangrijk knooppunt in het nationale en internationale treinverkeer. En het klassieke beeld van de rennende reiziger die alles op alles zet om zijn aansluiting te halen zal blijven bestaan. Maar als ik kijk naar wat er hier gaat gebeuren, dan kan ik mij voorstellen dat het straks prettig verblijven is.


Beste mensen,
U zet vandaag u handtekening, met alle positieve gevolgen voor dit project van dien. Ik stel hier 209,5 miljoen voor beschikbaar. Dat is exclusief BTW en dat is 37,5 miljoen meer dan in eerste instantie afgesproken. Ik vertrouw er op dat met mijn extra bijdrage een prachtige OV-terminal verschijnt. En ik denk dat ik als Minister van Verkeer en Waterstaat mij daarmee ruim voldoende heb ingespannen om er iets moois van te maken.

Nogmaals, ik hoop dat we spoedig het volgende feestelijke moment kunnen vieren, namelijk die eerste schop in de grond. Wellicht dat ik daar opnieuw bij ben? Ik heb daar straks in ieder geval het juiste schoeisel voor.

Dank u wel.