RAI Mobiliteitsdiner

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Allereerst wil ik Hans van der Meulen bedanken voor zijn steun en voor het kritisch volgen van Anders betalen voor Mobiliteit. Het is zoals je zegt: de teerling is geworpen, en nu zijn we hard bezig met de verdere vormgeving en de uitvoering. Goed te weten dat er dan altijd clubs als de jouwe zijn om mee te denken.

Ik wilde het vanavond met u allemaal hebben over de commissie Elverding. Voor mij, en ik denk ook voor u, hét nieuws van de dag. De commissie Elverding heeft vandaag haar advies gepresenteerd. Een grondig advies, dat ertoe moet bijdragen tot een versnelling in de besluitvorming van infrastructurele projecten te komen.

De procedures die in Nederland moeten worden doorlopen om een weg aan te leggen hebben we véél en véél te ingewikkeld gemaakt. De heer Elverding geeft flink tegengas. Want zijn advies stelt dat de besluitvorming voor de aanleg van wegen in de helft van de tijd kan worden afgerond. Dat raakt aan de kern van mijn ministerschap. Want wat heeft mijn allerhoogste prioriteit als minister van Verkeer en Waterstaat? Dat is en blijft de bereikbaarheid van Nederland. De bereikbaarheid, de mobiliteit, en van daaruit de internationale concurrentiepositie van de Randstad en van Nederland.

U houdt zich allemaal bezig met vervoer, transport en logistiek, dus u begrijpt wat ik bedoel als ik zeg dat we het ons niet kunnen veroorloven om urgente mobiliteitsproblemen te laten voortduren. Om die reden heb ik vorig jaar oktober, samen met minister Cramer, de commissie versnelling besluitvorming infrastructurele projecten ingesteld, zoals de commissie Elverding voluit heet.

Het is niet de eerste keer dat we in dit land de aanleg van wegen proberen te versnellen, maar het is nooit helemaal van de grond gekomen. Aan de ene kant omdat er steeds nieuwe problemen naar voren kwamen, zoals luchtkwaliteit. Aan de andere kant omdat we het nog nooit heel breed hebben bekeken. Dat heeft de commissie Elverding wel gedaan, en daarmee hebben we uitzicht op een structurele versnelling waar je u tegen zegt.

Minister Cramer en ik zullen binnenkort namens het kabinet met een uitgebreide reactie op het rapport komen. Het is voor mij geen vraag dat de besluitvorming over wegen in ons land fundamenteel anders moet. Het moet sneller en het moet slagvaardiger, zónder dat het ten koste gaat van de zorgvuldigheid van belangenafweging en inspraak. Dit advies levert daar een waardevolle bijdrage aan, en u zult er binnenkort meer van ons over horen.

Maar ik ga ook al dingen doen. De commissie Elverding adviseert bijvoorbeeld de spoedwet wegverbreding-plus. Dit is één van de onderwerpen uit het advies waar ik nú al iets mee kan. Ik ga zo snel mogelijk aan de slag, om te kijken op welke punten we de spoedwet wegverbreding kunnen aanpassen naar aanleiding van de suggesties van de commissie.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties van u allen op het advies, daar komen we vast nog over te praten. Nu ga ik graag verder met de uitreiking van het Gouden RAI-Wiel.

[gouden Raiwiel deel]

Beste mensen,
Ik vind het vervelend om te moeten zeggen, maar er is nog iets niet in orde met de prijsuitreiking. Ik heb net even de oorkonde bekeken en er mist een handtekening. Elco [Brinkman] staat erop en Hans [Vermeulen]. Ook Bernard [Wientjes]. Maar Guido, jij mist…

Met goede reden, want het Gouden RAI-wiel 2008 gaat naar de ANWB!

De jury kent de ANWB deze prijs toe voor de consequente ondersteuning van Anders betalen voor Mobiliteit. Op het gebied van bereikbaarheid staat de ANWB al twintig jaar achter een duidelijke mening over ‘eerlijker betalen voor de automobilist’. Het rekeningrijden, dat het kabinet destijds voor ogen had, was naar het idee van de ANWB duidelijk niet eerlijker. De stevige mediacampagne samen met het grootste ochtendblad van Nederland liet daar geen twijfel over bestaan. De voorstellen van het Platform Nouwen, zo’n tien jaar later, sloten wel aan bij de basisbeginselen van de Algemene Nederlandse Wielrijdersbond. En dan vergt het moed om daar voor uit te komen, zeker als de achterban er nog niet van overtuigd is. De jury noemt het ‘een bijzondere en op momenten ook gedurfde positie’. Het is alweer een paar jaar na Nouwen, en de ANWB blijft een kritisch pleitbezorger, precies van het soort dat we nodig hebben.

Daarnaast krijgt de ANWB de prijs vanwege de toonaangevende rol die ze in de achterliggende 125 jaar heeft gespeeld bij de bevordering van alle vormen van mobiliteit over de weg in Nederland en daarbuiten. Bijvoorbeeld met de Kampioen, nog steeds het Nederlandse tijdschrift met de meeste abonnees. En wie heeft geen gebruik gemaakt van de wegenwacht, de fiets- en wandelroutes, en de bekende paddenstoelen.

Zoals bekend is de omgeving van de ANWB voortdurend in beweging. Mobiliteit is tegenwoordig natuurlijk iets heel anders dan 125 jaar geleden. Verkeersveiligheid, milieu en bereikbaarheid hebben anno 2008 een andere dimensie dan eind 19e eeuw. Het siert de ANWB dat de organisatie voortdurend in beweging is om te reageren op de maatschappelijke ontwikkelingen. Jullie gaan echt met de tijd mee.

Ook voor Verkeer en Waterstaat is de ANWB een trouwe partner. We komen elkaar bijvoorbeeld regelmatig tegen bij het verkeersveiligheidbeleid. Vorige week stond ik nog in Madurodam om een inventarisatie van gevaarlijke plekken voor kinderen in ontvangst te nemen. De ANWB had de basisschoolkinderen van Nederland opgeroepen om aan te geven waar ze het eng vinden in het verkeer. Het is maar een van de vele voorbeelden van de fantastische manier waarop de ANWB Nederland écht veiliger helpt te maken. En dan heb ik het nog niet eens over jullie inzet voor het milieu, voor duurzame mobiliteit.

Beste mensen,
De ANWB heeft zelfs een rol gehad in de oprichting van de gastheer van vanavond, de RAI Vereniging. De ingezonden brief naar de Kampioen van, jawel, 24 november 1893 vormde de directe aanleiding tot de oprichting van de Nederlandsche Vereeniging Rijwiel Industrie, de latere RAI Vereniging.

Zo ziet u maar weer: de ANWB heeft overal een vinger in de pap. Maar zonder gekheid: ik denk dat de onderscheiding bijzonder terecht is, en het is me een eer om het Gouden RAI Wiel 2008 te overhandigen aan de man die vaak schouder aan schouder naast me staat. Guido van Woerkom, ik nodig je uit om naar voren te komen voor je handtekening en een felicitatie.

Dank u wel.