de overhandiging van de eerste nieuwe Travelcard aan Delta Lloyd, in Den Haag

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Van harte welkom op het ministerie. Ik zat erover na te denken, en in principe zijn we hier bij elkaar voor een klein, plastic pasje. Op zich niets bijzonders. Toch maak ik met plezier tijd en ruimte voor u vrij. Waarom? Omdat ik de wereld achter het pasje zie. Een wereld van techniek, die het mogelijk maakt een tankpas te combineren met een vervoerskaart. Maar ook een wereld van keuzes, van anders omgaan met mobiliteit. Van bewúster omgaan met mobiliteit. Dat ziet u, dat zie ik, en hopelijk weten straks een heel aantal Nederlanders dat ook.

Ik zie nog wel meer dingen die me bevallen. Het eerste is dat het bedrijfsleven het initiatief neemt om diensten aan te bieden op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit. En wel diensten waar de markt écht iets aan heeft. Het is bijzonder dat twee verschillende bedrijven als Travelcard en Mobility Mixx het beste van twee werelden weten te combineren tot één nieuw, slim product.

Ten tweede is het natuurlijk prachtig dat een groot bedrijf als Delta Lloyd, dat een groot leasepark heeft, zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt door deze kaart als eerste te gaan gebruiken voor zijn leaserijders. Dat het mensen bewust maakt van het effect van mobiliteit, de gevolgen voor het milieu, van de keuzes die gemaakt kunnen worden. Ik waardeer het bijzonder dat u het voortouw neemt en hoop dat dit goede voorbeeld goed doet volgen.

Ten derde sluit dit initiatief bijzonder goed aan bij de dingen waar Verkeer en Waterstaat mee bezig is. Dit kabinet heeft besloten om Anders betalen voor Mobiliteit in te voeren. Daarbij gaat het om het betalen voor het gebruik van je auto, niet voor het bezit ervan. Maar het gaat ook om mobiliteitsmanagement. Mensen moeten een bewuste keuze voor een vervoersmiddel maken. Dat gewoontegedrag, die automatische greep naar de auto, daar moeten we vanaf. Door de keuze voor alternatieve vervoersmiddelen te vergemakkelijken, bijvoorbeeld met een kaart als deze.

Mobiliteitsmanagement is natuurlijk ook waar Lodewijk de Waal met zijn Taskforce mee bezig is. Hij richt zich op verkeersmanagementsmaatregelen om woonverkeer en zakelijk verkeer in de spits terug te dringen. Een product als dit ondersteunt zulke maatregelen. In dit licht wil ik graag de vernieuwde website van www.vananaarbeter.nl onder de aandacht brengen. Die richt zich niet meer alleen op ‘waar zijn de wegwerkzaamheden?’, maar is nu ook een multimodale reisplanner. Mensen kunnen zich ermee voorbereiden op hun reis, kijken wat de snelste opties zijn, en de reis vervolgens met uw pas maken. Mooie aanvulling, toch?

Dames en heren,
Ik stel me zo voor dat iemand die deze pas straks gebruikt, elke keer als hij bij het pompstation betaalt zal denken: ‘ik had ook anders kunnen reizen’. Met die continue prikkel veranderen we gedrag. En daarmee veranderen we de bereikbaarheid van Nederland. Ik wens u dus veel succes met uw nieuwe kaart.

Dank u wel.