Zekur polis Univé Analyse NZa

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

21 december 2007

Z/M-2822071

Naar aanleiding van mijn toezegging in de plenaire vergadering op 21 november 2007 stuur ik u hierbij een brief van de NZa met daarin een toelichting op de analyse van de Zekur polis van Univé. In de brief worden de toezichtsactiviteiten van de NZa besproken en waar mogelijk wordt specifiek ingegaan op de Zekur polis. Hieronder schets ik kort de inhoud van de brief en mijn reactie daarop.

De NZa onderscheidt drie toezichtsactiviteiten:

  1. Beoordeling van de modelovereenkomsten

  2. Transparantietoezicht

  3. Naleving zorgplicht in de praktijk

Bij het eerste punt is de NZa, conform mijn eerdere berichtgeving aan de Kamer, tot de conclusie gekomen dat de Zekur polis van Univé voldoet aan de bepalingen die bij of krachtens de Zvw worden gesteld. Bij deze beoordeling heeft de NZa specifiek gekeken naar de manier waarop de zorgverzekeraar de selectieve contractering vormgeeft in relatie tot de zorgplicht. De NZa concludeert dat er op voorhand geen aanleiding is om aan te nemen dat de zorgplicht in het geding is.

Een aspect dat de NZa nog nader zal onderzoeken betreft de mogelijkheid dat de verzekeringsovereenkomst gedurende het gehele kalenderjaar kan worden opgezegd door de verzekeringsnemer. Deze opzeggingsgrond voldoet aan de eisen die in het Burgerlijk Wetboek worden gesteld, maar de NZa ziet hier wel een risico dat dit mogelijk leidt tot afwenteling van de kosten als deze zich daadwerkelijk voordoen en de verzekerde (kort) hiervoor van verzekering of verzekeraar verandert. De NZa zal monitoren welke gevolgen een dergelijke opzeggingsbepaling heeft.

Bij het tweede toezichtsaspect, het transparantieonderzoek, heeft de NZa beoordeeld of de consument voldoende inzicht heeft in de voor- en nadelen van de polis, zodat een weloverwogen keuze kan worden gemaakt. Bij een polis met selectief gecontracteerde zorg, zoals de Zekurpolis, hecht de NZa terecht bijzonder belang aan objectieve, juiste, volledige en tijdige informatie. Hiertoe heeft de NZa de website van Univé en de Zekur polis en polisvoorwaarden van de aanvullende verzekering beoordeeld.

Univé heeft de opmerkingen van de NZa verwerkt met uitzondering van het verzoek om de consequenties van de keuze voor de polis op de homepage te plaatsen. Univé geeft deze informatie wel op een apart tabblad van de website van de Zekur polis weer.
De NZa doet nog een onderzoek naar de wenselijkheid van het plaatsen van een bericht/banner op de homepage van de website van een verzekeraar bij een polis met selectief gecontracteerde zorg. Hierbij worden ook signalen van patiënten- en consumentenorganisaties betrokken.

Met betrekking tot het derde punt, de naleving van de zorgplicht in de praktijk, geeft de NZa aan dat zij op basis van onder andere signalen toezicht houdt op de naleving van de zorgplicht en op de uitvoering van de andere bepalingen in de modelovereenkomst en de Zvw. Ook monitort de NZa in zijn algemeenheid, maar in het bijzonder bij polissen met selectieve contractering, welke acties de zorgverzekeraar neemt als een van de gecontracteerde aanbieders onder verscherpt toezicht komt te staan.

Al met al is de NZa positief over deze ontwikkeling, omdat het verzekerden de mogelijkheid biedt uit verschillende polissen te kiezen. Vanzelfsprekend dienen daarbij, zoals ook de NZa aangeeft, de publieke belangen te zijn geborgd. Daar ziet de NZa nauw op toe, evenals op de mogelijke gevolgen die selectieve contractering met zich mee zou kunnen brengen. Ik deel de conclusies van de NZa en ik ondersteun de aanpak die zij voorstelt om ontwikkelingen nauwgezet te volgen.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink