STAP: 'Europese aanpak alcoholreclames'

Alcoholreclames zijn te aantrekkelijk voor jongeren en dit heeft een negatief effect op hun drinkgedrag. Hoe vaker jongeren worden blootgesteld aan alcoholreclames, des te meer alcohol ze op termijn gaan gebruiken.

De Stichting Alcoholpreventie (STAP) concludeert dit op basis van een onderzoeksrapport getiteld 'The Impact of Alcohol Advertising', dat is opgesteld door ELSA . Dit is een groep van onderzoekers uit 24 landen, waarvan STAP voorzitter is.

De negatieve invloed van reclame op het drinkgedrag van jongeren is voldoende aangetoond’, vindt Wim van Dalen, directeur van STAP. ‘We willen daarom dat overheden in Europees verband maatregelen nemen om de alcoholreclame aan banden te leggen. Naast een beperking van het reclameaanbod moeten de reclameboodschappen ook minder aantrekkelijk worden gemaakt voor jongeren.’

Van Dalen zei dit vrijdag in Den Haag bij de overhandiging van een rapport aan minister Rouvoet over de effecten van alcoholreclame op jongeren.
Rouvoet lanceerde aansluitend een reclamespot van het Trimbos Instituut die in het teken staat van de landelijke alcoholvoorlichtingscampagne ‘Alcohol en opvoeding’. De reclamespot wordt van 15 december 2007 tot en met 15 januari 2008 uitgezonden op televisie.