Aftrap campagne Blikschade

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Ongeveer 20 tot 25 duizend keer per jaar vindt er op de snelweg een kleine aanrijding plaats waarbij alleen blikschade ontstaat. Meestal blijven de betrokkenen op de rijbaan staan of ze zetten hun auto’s op de vluchtstrook om de verzekeringspapieren in te vullen. Soms bellen ze ook de politie.

Auto’s die met schade op de weg blijven staan hinderen het overige verkeer, bovendien is er altijd kans op een nieuwe aanrijding. Dit geldt zeker voor stilstaan op de hoofdrijbaan, maar ook auto’s op de vluchtstrook veroorzaken vertragingen. En ook op de vluchtstrook sta je niet altijd veilig.

Daarom willen we dat mensen, als ze alleen blikschade hebben opgelopen en de betrokken auto’s kunnen nog rijden, voortaan samen doorrijden naar een rustige plek – bijvoorbeeld een parkeerplaats, een tankstation of een zijweggetje aan het einde van de eerstvolgende afslag – om pas dáár de papierwinkel af te handelen. Dat is een stuk veiliger en beter voor de doorstroming.

Veel mensen denken dat het niet mag, dat je altijd 112 moet bellen en op de plek van het ongeval moet blijven. Dat is dus niet zo. Het is wel verstandig dat je ter plekke even samen vaststelt wat er gebeurd is, dat je namen en telefoonnummers uitwisselt en afspreekt wáár je samen heen gaat om een en ander verder te regelen. Rijkswaterstaat, de verzekeraars en de politie zijn het hier over eens. Weggebruikers hoeven dan ook niet bang te zijn dat ze hun schade niet vergoed krijgen.

Deze nieuwe maatregel, die eigenlijk gewoon een kwestie van gezond verstand is, past in wat wel incident management genoemd wordt. Incident management is eigenlijk niets anders dan een pakket maatregelen waarmee je het verkeer na een ongeval of ander incident zo snel mogelijk weer in beweging krijgt.

Oorspronkelijk komt het uit de Verenigde Staten en wij hebben het in 1995 opgepakt. Ik geloof niet dat ik overdrijf als ik stel dat we in de afgelopen 12 jaar een wereldtopper in deze tak van sport zijn geworden. De omstandigheden hebben ons daartoe gedwongen. Op ons zeer zwaarbelaste wegennet veroorzaakt een verstoring al gauw files en in het ergste geval legt een incident een hele regio plat. De maatschappelijke schade is enorm, vandaar dat snel en adequaat handelen geboden is. Zo hebben we contracten met bergers, dat ze de analyse van een incident niet afwachten maar direct uitrijden na een melding, waardoor ze veel sneller ter plekke zijn dan voorheen.

Tot nu toe was incident management een zaak van professionals: de politie, Rijkswaterstaat, bergingsbedrijven, andere hulpdiensten … Het unieke van de actie waarvoor wij hier vandaag bij elkaar zijn, is dat we nu ook de weggebruiker zelf aanspreken om een actieve rol in dat incident management te spelen.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat zo veel mogelijk mensen ervan weten. Daarom zijn we afgelopen zomer al begonnen met het uitdelen van folders via tankstations en grote evenementen: folders met 15 tips van en voor weggebruikers. Daar doen we nu nog een flinke schep bovenop met een publiekscampagne waarvan we vandaag de aftrap verrichten. We gaan vanaf vandaag mensen informeren via DRIPS – u kent ze wel, de lichtkranten boven de weg – en we gaan de televisie op via ‘Postbus 51’: over precies een week zal het eerste spotje worden uitgezonden. We organiseren deze campagne samen met het Verbond van Verzekeraars en in goed overleg met andere betrokken partijen. Alle neuzen staan dus dezelfde richting op. Richting de eerstvolgende parkeerplaats dus.

Dank u wel.