Antwoorden op kamervragen van Agema over de onmogelijkheid om te controleren of artsen die een beroepsverbod hebben toch doorwerken

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

MEVA-K-U-2812778

27 november 2007

Antwoorden van minister Klink op kamervragen van het Kamerlid Agema over de onmogelijkheid om te controleren of artsen die een beroepsverbod hebben toch doorwerken.

Vraag 1
Bent u bekend met het bericht "Beroepsverbod arts is niet te controleren"? 1)

Antwoord 1
Ja.

Vraag 2
Klopt het dat patiënten niet kunnen controleren of hun arts of tandarts een beroepsverbod heeft? Zo ja, hoe gaat u bewerkstelligen dat dit wel kan?

Antwoord 2
De Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) heeft een systeem van titelbescherming gekoppeld aan voorbehouden handelingen. Iemand mag alleen de titel van artikel 3 gebruiken als hij of zij in het BIG-register staat. De inschrijving van iemand die de bevoegdheid ontzegd is, wordt doorgehaald. Hij of zij mag dan de titel niet meer gebruiken en geen voorbehouden handelingen meer verrichten. Als een arts in het BIG-register is doorgehaald, mag hij of zij zich geen arts meer noemen. De IGZ ziet hier op toe. Conform artikel 12 Wet BIG wordt voorts door het BIG-register aan ieder die zulks verlangt medegedeeld of een persoon ingeschreven staat. Daardoor is duidelijk of een persoon bevoegd is. Het doet in dat kader niet ter zake of iemand niet bevoegd is omdat de inschrijving is doorgehaald (en waarom) of dat iemand nooit ingeschreven is geweest.

Vraag 3
Klopt het voorts dat het BIG-register (Beroepen Individuele Gezondheidszorg) geen informatie biedt over zorgverleners die uit hun vak zijn gezet? Zo ja, gaat u bewerkstelligen dat die informatie wel in het BIG-register wordt opgenomen?

Antwoord 3
Als de inschrijving van een beroepsbeoefenaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet BIG is doorgehaald staat hij of zij niet meer in het BIG-register. Overigens verwijs ik naar het in antwoord op vraag 2 genoemde artikel 12 van de Wet BIG.
Voorts wordt conform artikel 11 Wet BIG openbaar kennisgegeven van een doorhaling van de inschrijving in het BIG-register, met vermelding van de reden van de doorhaling. Deze openbare kennisgeving vindt thans plaats door publicatie in de Staatscourant alsmede in een of meer dag- of weekbladen die in het gebied waarin de betrokkene zijn beroep uitoefent, worden verspreid (artikel 5 lid 2, Registratiebesluit Wet BIG).

Vraag 4
Deelt u de mening dat er een website moet komen waarop alle zorgverleners die uit hun beroep zijn gezet met naam en foto worden genoemd, zodat patiënten worden beschermd tegen malafide praktijken? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 4
De Wet BIG regelt, zoals aangegeven in het antwoord op vraag 3, de openbare kennisgeving van een doorhaling. Deze wijze van openbare kennisgeving is in overeen-stemming met het bepaalde in de Wet bescherming persoonsgegevens. Ik ben mij bewust van de beperkingen van deze wijze van openbaarheid, vanuit het oogpunt van kenbaarheid voor de burger van beroepsverboden. Ik zal bekijken of er in aanvulling op de bestaande wijze van openbaarheid mogelijkheden bestaan die het voor de burger makkelijker maken om na te gaan of sprake is van een beroepsverbod, binnen de kaders van de privacywetgeving. Ik zal hierbij ook de functie en rol van de website kiesbeter.nl betrekken.

1) de Volkskrant, Beroepsverbod arts is niet te controleren, 3 november 2007