Toespraak bij de uitreiking van de 1e Fresh en Cash Export Award

Toespraak van de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, G. Verburg, Uitreiking van de 1e Fresh en Cash Export Award, 13 november 2007.

Sehr geehrte Damen und Herren, dames en heren,
Herzlich willkommen bei der Verleihung des ersten fresh & cash export award. Partnerschaft und persönliche Kontakte sind für Handelsbeziehungen ungemein wichtig. Umso mehr freue ich mich, auch an unsere ausländischen Gäste einen besonderen Willkommensgruß richten zu dürfen. Für mich ist dies eine Bestätigung der guten Beziehungen zwischen niederländischen und deutschen Geschäftspartnern.

Ik ga over in het Nederlands. Wat een bijzondere omgeving heeft u uitgekozen voor deze bijeenkomst. Helemaal geen gekke plek, als je weet hoeveel kilo groente en fruit die olifanten en apen per dag eten! De dieren hebben vast reikhalzend naar u uitgekeken..

Maar vandaag gaat het niet om de dieren.
Het gaat vandaag om de uitreiking van de fresh and cash export award en ik ben vereerd dat ik dat mag doen.
Een mooie afsluiting van de campagne Partnerland Niederlande, die tijdens de Fruit Logistica 2007 zo succesvol begonnen is. Straks zullen we bekend maken, wie de prijzen gewonnen hebben.
Maar ik laat u nog even in spanning…

Voordat we bekend maken wie de prijswinnaars zijn, wil ik namelijk graag iets zeggen over de positie van de tuinbouwsector in Nederland en over de export van groente en fruit naar Duitsland. Deze prijsuitreiking is er alleen vandaag - onze sector en de export zijn blijvend. Ze hebben een verleden en een toekomst.

Ik heb grote waardering voor het innovatief karakter van deze sector. Begin oktober presenteerde u aan minister Van der Hoeven en mij een uitstekend programma, onder de titel Winnen aan Waarde, waarin u laat zien hoe goed u binnen deze zeer diverse bedrijfstak samenwerkt.

Twee van de actiepunten die centraal staan in dit programma zijn "markt en consument" en "leren innoveren". Actiepunten die ook met elkaar samenhangen. Om internationaal te overleven moet de sector sneller innoveren dan de concurrenten. En dat kan bij voorbeeld door concepten te ontwikkelen die goed aansluiten op de behoeften en wensen van de consument, die altijd in beweging en ontwikkeling zijn.

Past de prijs van vandaag, de Fresh en Cash export Award, in dit programma? Ik denk dat het er een prachtig voorbeeld van is.
De genomineerden zijn stuk voor stuk bedrijven die goed luisteren naar de wensen van de consument. En niet alleen de Nederlandse. Juist bij deze prijs gaat het er ook om, dat u goed weet wat er in Duitsland omgaat en wat daar de wensen van de consumenten zijn.
Een heel belangrijk aspect, want Duitsland is voor de Nederlandse tuinbouw van enorm groot belang. We exporteren voor meer dan 13 miljard euro aan agrarische producten naar de buren en staan daarmee na Frankrijk bovenaan de lijst van landen waaruit Duitsland importeert. Een groot deel hiervan, zo'n 3 miljard, komt voor rekening van de AGF sector. Duitsers zijn ook flinke eters op dit gebied: ze eten zo'n 25 kilo fruit per jaar meer dan wij!

Maar zoals past bij deze tijd van snelle veranderingen: onze positie op de Duitse markt is niet vanzelfsprekend. De sector heeft te maken met een toenemende internationale concurrentie én met een markt die steeds kieskeuriger wordt. De Duitse 'koopjesdrang' maakt plaats voor een toenemende aandacht voor kwaliteit en gezondheid. Ook Duitse consumenten, net als de Nederlandse, stellen op dit gebied steeds hogere eisen.

Daarbij heeft Nederland het niet makkelijk. Op het gebied van imago en voorkeur van de consument komt Nederland op een 4e plaats, pas na Duitsland zelf, Spanje en Italië. Op veel kenmerken -zoals: smaak, kwaliteit, en vrij van schadelijke stoffen - scoort Nederland laag.

En het probleem met imago is: ook al klopt het niet met de werkelijkheid, je komt er niet snel vanaf. Consumenten, en dus ook de Duitse, denken in stereotypen. Bij Nederland denken ze aan kaas en tulpen, niet meteen aan groente en fruit. Frau Antje, die inmiddels al een zéér oude dame is, bepaalt nog steeds voor veel Duitsers het beeld van Nederland.

De uitdaging is, het imago in overeenstemming te brengen met de werkelijkheid. Dat is ontzettend moeilijk. Maar ik vind dat u daar al op een heel slimme manier mee bezig bent.

De belangrijkste stap die u gezet hebt is, dat van aanbodgericht heel vraaggericht bent gaan werken. U heeft In de afgelopen jaren door voortdurende vernieuwing goed ingespeeld op de wensen en eisen van de hedendaagse consument.

Dat begint vruchten af te werpen.
De vertolkers van de wens van de consument, de retailers, zien intussen in dat Nederland ook op dit gebied veel te bieden heeft. Zij erkennen de kwaliteit, veiligheid, variatie en smaak van de Nederlandse vruchten en groenten. En ze zien wat een geweldige ontwikkeling Nederland op deze terreinen de afgelopen jaren heeft doorgemaakt.

Gelukkig zien we dat ook aan de cijfers. Het Nederlandse marktaandeel stijgt: in kasgroenten is ons marktaandeel 10 procent hoger dan tien jaar geleden.
En de opbrengstprijs per product wordt hoger, wat vooral te danken is aan de toegevoegde waarde die we leveren. Uw rapport Winnen aan waarde - ik noemde het al aan het begin - heet niet voor iets zo. Door innovatief denken en door goed luisteren naar de consument wint het product aan waarde.

Kortom: we doen het helemaal niet slecht.
Als je er in slaagt in zo'n concurrerende markt je marktaandeel te vergroten - dat is niet mis. Daar mogen we best trots op zijn.

Het is de kroon op dat werk, dat Nederland dit jaar partnerland was op de Fruit Logistica in Berlijn - de meest toonaangevende vakbeurs in de wereld op het gebied van tuinbouwproducten. Wij hebben ons daar in februari in Berlijn op grootse wijze gepresenteerd aan de Duitse en internationale markt. Met kwaliteit, smaak, veiligheid, innovatie en logistiek als centrale thema's - onder de titel: "Qualität von Nebenan".

De beurs in Berlijn was ook het startsein voor de fresh and cash export award die we vandaag uitreiken.
Laat ik meteen zeggen: ik ben vol lof over de veelzijdigheid van de inzendingen.
De genomineerden komen uit de hele versketen, van veredeling, teelt en snijbedrijf tot handel, logistieke systemen en dienstverlening.

De inzendingen spelen in op een thema als voedselveiligheid, bijvoorbeeld door innovaties in het tracking & tracing systeem. Zo kan de consument de herkomst van ieder product herleiden en zich er zo van verzekeren dat het product gezond en klimaatvriendelijk is geteeld.

Ze spelen in op de logistieke problemen. We staan er om bekend dat onze producten vers en tijdig in de schappen liggen. Als je dat zo wilt houden, moet je in een land met steeds meer files écht iets nieuws bedenken. Daarvoor worden slimme logistieke oplossingen gevonden, zoals de genomineerde Daily Fresh Logistics die een nieuw systeem van distributie heeft ontwikkeld. Maar ook op het terrein van smaak blijkt uit de inzendingen dat u héél goed luistert naar de wensen van de consument. De nominaties van de vitamini's, salanova, de cressen en B-sweet zijn hier goede voorbeelden van.

Dames en heren,

Het grote moment is bijna daar. Met de uitreiking van deze prijzen komt min of meer een einde aan de partnerland status die Nederland het afgelopen jaar heeft gehad op de Fruit Logistica. Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat wij ook na vandaag een belangrijke partner van Duitsland blijven. De veelzijdigheid en kwaliteit van de inzendingen bevestigen mij in dit vertrouwen.

Ook in de toekomst kunnen we, met de innovatieve kracht van deze sector, uitstekend inspelen op de wensen van de Duitse, maar ook de Nederlandse consument. We kunnen trots zijn op het Nederlandse tuinbouwcluster en het is belangrijk om die trots zo veel mogelijk met anderen te delen. "Be good and show it" - of beter: sei gut und zeigt es….
Deze prijs is daar een mooi startpunt voor.

De Nederlands-Duitse jury heeft 10 bedrijven genomineerd - u heeft ze zojuist al in de film langs zien komen. Voor mij zijn die alle tien een beetje winnaar.
Maar nu is de vraag, wie de állerbeste zijn.
Het is nu aan mij om aan u allen bekend te maken wie er uiteindelijk vandaag met de eer gaan strijken.

Ik begin met nummer 3. De jury is van mening dat dit bedrijf voor Nederland een smaakambassadeur bij uitstek is. Nederland wil Duitsland laten zien dat we niet alleen veilige versproducten leveren, maar vooral ook smaakvolle. Dit bedrijf draagt die boodschap op professionele wijze uit.

Het bedrijf is zeer innovatief, zowel in productontwikkeling als in marketing aanpak. Het creëert én regisseert zijn eigen markt in Duitsland. Uiteraard is de basis van het succes niet alleen inspiratie, maar minstens zo veel transpiratie, want de manier waarop het bedrijf de markt bewerkt is zeer arbeidsintensief. Maar ze doen het geweldig: Graag nodig ik uit om naar voren te komen….Koppert Cress

De jury beschouwt het volgende project - goed voor de tweede plaats - als een vorm van excellente communicatie - een uitwerking van de thema's service en marketing. De jury spreekt zijn grote waardering uit voor de manier waarop dit bedrijf aan de ene kant zijn eigen klanten bedient en aan de andere kant met zijn informatievoorziening de hele sector een grote dienst bewijst.

Graag nodig ik uit om naar voren te komen….The Greenery.

En dan tot slot, dames en heren: de hoofdprijswinnaar.
Volgens de jury is de winnaar zijn tijd ver vooruit. Dit bedrijf heeft een complete, integrale ketenbenadering op poten gezet. De media-aandacht in Duitsland en de reacties vanuit de handel en de consumenten zijn indrukwekkend. Ook de manier waarop het bedrijf internet inzet als middel tot communicatie met de Duitse klant is vernieuwend en succesvol.

Het project voldoet aan alle criteria voor de Fresh & Cash Export Award, het is zeer all round en richt zich bovendien sterk op de relatie Nederland-Duitsland.
Het doet mij groot genoegen vandaag tot slot de hoofdprijswinaar bekend te mogen maken van de Fresh & Cash Export Award 2007. Graag nodig ik uit om naar voren te komen….EOSTA - met de Nature & More Sticker!