Antwoorden op kamervragen van Schippers en van Miltenburg over het pilotproject Welkom Landgenootje en Hallo Wereld

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

VGP-K-U-2803490

8 november 2007

Antwoorden van minister Rouvoet op kamervragen van de Kamerleden Schippers en van Miltenburg over het pilotproject Welkom Landgenootje en Hallo Wereld (207800790).

Vraag 1
Bent u op de hoogte van de slotconclusies van het RIVM evaluatierapport 1) ‘Een digitaal leefstijlprogramma voor zwangere vrouwen’, waarin wordt gesteld dat het pilotproject “Welkom Landgenootje” zijn effect bij de beoogde doelgroep grotendeels mist?

Antwoord 1
Ja, van dit RIVM programma ben ik op de hoogte. De hoofdconclusie luidt dat voor de verdere landelijke uitrol van het programma het nodig is het bereik bij verschillende doelgroepen te verbeteren.

Vraag 2
Hoe beoordeelt u de uitkomst van voornoemd rapport dat de meerderheid van de vrouwen die deelneemt aan het project hoogopgeleid is, en al over een gezonde leefstijl beschikt, en dat het project er niet in slaagt laagopgeleide vrouwen goed te bereiken?

Antwoord 2
Uitgangspunt bij de ontwikkeling van de interventie was iedereen te bereiken en lage SES en allochtonen niet uit te sluiten. Het taalgebruik (NT2) en navigatie zijn hier met name op aangepast.
Het bereik van lage SES en allochtone groepen (interventies) via de traditionele media is een lastig probleem. Toch realiseerde de pilot 37% bereik onder allochtone zwangere vrouwen.(in Amsterdam 52% allochtonen).

Vraag 3
Wat is, in het licht van deze constateringen, uw opvatting over de zin en onzin van het vervolgproject ‘Hallo Wereld’?

Antwoord 3
Hallo Wereld is de op aangeven van het RIVM verbeterde versie van Welkom Landgenootje.
Om het bereik van met name lage SES en allochtone groepen te vergroten loopt nu een pilot met de grootste thuiszorgorganisatie Icare. Tijdens 12.000 huisbezoeken (deze vinden plaats binnen een maand na de geboorte) wordt door JGZ-verpleegkundigen verdere bekendheid gegeven aan het interventieprogramma Hallo Wereld. Mensen worden op deze manier begeleid en gestimuleerd om te participeren in het opvoedings- en ondersteuningprogramma.

Vraag 4
Deelt u de mening dat dit project, los van de naam, vrijwel identiek is aan de voornoemde pilot, waarover het RIVM concludeert dat die het beoogde doel niet bereikt?

Antwoord 4
Deze mening deel ik niet. Op nagenoeg alle geadviseerde verbeterpunten is actie ondernomen, Met name het verbeteren van het bereik van mensen met een lage SES en allochtonen, en het verbeteren van de aansluiting met en inbedding in de Jeugd Gezondheidszorg.

Vraag 5
Bent u voornemens de suggesties van het RIVM voor eventuele verbeterpunten over te nemen? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 5
Ja, de suggesties zijn overgenomen, zie het antwoord hierboven.

Vraag 6
Kunt u aangeven wat de totale kosten van voornoemd project is?

Antwoord 6
De totale kosten voor 2007 voor het project Hallo Wereld bedragen euro 1.000.000,--.
Daarvan draagt VWS euro 400.000,-- inclusief BTW bij. Het overige deel wordt privaat gefinancierd.

Vraag 7
Deelt u voorts de mening dat het drukken en toezenden van Cd’s, die in meerderheid van de gevallen linea recta in de vuilnisbak verdwijnen, en het bouwen van websites met een aangetoond gering of te verwaarlozen effect op de doelgroep een verspilling is van belangrijk preventiebudget?

Antwoord 7
Reacties op de CD doen anders vermoeden en geven een ander beeld. Er zijn veel aanvragen van mensen van wie het kindje eerder geboren is dan 1 september die de CD erg graag in hun bezit willen krijgen. Dagelijks worden er op dergelijke verzoeken tientallen extra CD’s verstuurd. Er zijn welgeteld 4 CD’s retour gezonden van de eerste zending van ruim 15.000 exemplaren. De CD is, zoals inmiddels duidelijk mag zijn, niet de interventie, maar een attendering op het bestaan van het totale programma. Het doel van de toezending van de CD is om jonge ouders te stimuleren gebruik te gaan maken van het email-programma. Juist op momenten als zwangerschap en kort na de bevalling zijn mensen erg ontvankelijk voor gerichte informatie, dus ook over informatie over een gezonde leefstijl.
Hallo Wereld is dus geen website maar e-mail programma (een eenmalige inschrijving op advies van een autoriteit garandeert maandelijks contract). Dit is een groot verschil met een website waar je afhankelijk bent van de assertiviteit en surf-skills van de burger. En er is reden om aan te nemen dat hiervan veel gebruik wordt gemaakt.

Vraag 8
Hoe verhoudt de insteek van de hiervoor genoemde projecten zich tot het recent verschenen advies van de Gezondheidsraad, waarin wordt gesteld dat gezondheids- en leefstijladviezen tijdens de zwangerschap te laat komen?

Antwoord 8
Die adviezen komen niet te laat. Maar het zou wenselijk zijn sommige adviezen nog eerder te kunnen geven. Daarom blijven we alert op mogelijkheden om aan te sluiten bij pre-conceptuele ontwikkelingen (o.a. kinderwens spreekuren).

Vraag 9
Heeft u, met het oog op het advies van de Gezondheidsraad, ook een mening over de suggestie om ook vrouwen in de ovulatieperiode een Cd te sturen om een gezonde leefstijl aan te leren, dan wel in de goede stemming te komen voor reproductie?

Antwoord 9
Nee.

Vraag 10
Heeft u ook een beeld van eventuele averechtse effecten van deze actie, bijvoorbeeld dat mensen een aversie hebben tegen zoetsappige liedjes die opvoedkundig zijn bedoeld, en dit als betuttelend ervaren?

Antwoord 10
Dat beeld heb ik. Er zijn naar schatting 35 reacties via mail binnengekomen met inhoud van die strekking, daarnaast zijn er vier CD’s retour ontvangen van de 15.000 verzonden exemplaren. Dit aantal negatieve reacties (betuttelend, big brother, zonde van belastinggeld) staat in schril contrast met het aantal positieve reacties en bijbestellingen van de CD.
Het liedje is overigens niet opvoedkundig bedoeld.

1) RIVM-rapport 260112001/2007