Ondertekening convenanten 'verruiming Wilhelminakanaal' en omlegging Zuid-Willemsvaart'

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Vandaag is een belangrijke dag voor het vervoer over water in Brabant en voor alle andere bedrijvigheid op en rond de Brabantse wateren.
Een dag waar veel mensen die de binnenvaart een warm hart toedragen, dan wel het bedrijfsleven dat op de binnenvaart is gericht, lang naar hebben uitgekeken. Want vandaag ondertekenen we de convenanten voor twee projecten, te weten de verruiming van het Wilhelminakanaal en de omlegging van de Zuid-Willemsvaart.

De uitvoering van deze projecten, waar de convenanten een belangrijke stap in zijn, kan worden gezien als een belangrijke impuls voor het goederenvervoer over water in Brabant, en dan vooral het containervervoer.
In deze tijd, waarin het kabinet zich zorgen maakt om de bereikbaarheid van binnenhavens, bedrijfsterreinen en loskades, is dat goed nieuws.

Laat ik kort iets over beide projecten zeggen.
Met de verruiming van het Wilhelminakanaal komt er een einde aan een slepende kwestie.
Dit ministerie zegde in 2005 52 miljoen euro voor het project toe. De regio zou zelf voor de overige 20 miljoen moeten zorgen.
Het is een prestatie dat de regio daarin is geslaagd. De gemeente Tilburg, de provincie Noord-Brabant en het regionale bedrijfsleven verdienen een pluim voor hun volharding en hun doorzettingsvermogen.

Het is aan deze partijen te danken dat we nu verder kunnen. Een deel van het kanaal zal verruimd worden en twee sluizen zullen vervangen worden door een grote nieuwe sluis. Een van de sluizen, een rijksmonument, zal bewaard blijven en een nieuwe functie krijgen.
Dus Rijkswaterstaat kan aan de slag, en gezien de solide afspraken met de regio waar het convenant in voorziet, heb ik er alle vertrouwen in dat de uitvoering voortvarend zal verlopen.

Dan de omlegging van de Zuid-Willemsvaart.
De eerste plannen dateren al van de jaren tachtig, en het kabinet-Kok besloot in 1997 tot omlegging, zij het onder voorwaarden.
Op voorstel van de provincie en de gemeente
Den Bosch, besloten de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM het ontwerp van het nieuwe kanaal in 1999 aan te passen.
De ministers hebben begin dit jaar het Ontwerp-Tracébesluit genomen.
Momenteel worden de inspraakreacties verwerkt en wordt de laatste hand gelegd aan het Tracébesluit, en daarmee ook aan de definitieve kostenraming.

Door het omleggen van de Zuid-Willemsvaart, hoeft de beroepsvaart niet meer door het nauwe kanaal door de binnenstad van Den Bosch.
Dit kanaal is een belangrijk obstakel voor de binnenvaart en geeft overlast voor tal van Bossenaren.
De bruggen geven oponthoud als ze open moeten voor de binnenvaart.
Voorkomen wordt dat aanpassing van het kanaal in de binnenstad zou leiden tot meer scheepvaartverkeer, bouwwerkzaamheden en lelijke bouwconstructies. Tot slot ontstaat door het omleggen van het kanaal voor Den Bosch de kans het water te benutten om de binnenstad te verfraaien.

De omlegging, de verbreding van de A2 en de ambitieuze plannen van Den Bosch hebben helaas ook gevolgen voor het mooie landschap tussen Den Bosch en Rosmalen.

Gelukkig kan er dankzij diezelfde plannen én dankzij de ecologische verbindingszone langs het nieuwe kanaal een nieuw, dynamisch en hoogwaardig stedelijk gebied voor terugkomen. En het omleggen garandeert in elk geval voor deze eeuw de bereikbaarheid van Zuidoost-Brabant voor de binnenvaart. Veghel wordt zo toegankelijk voor klasse IV-schepen en voor de drielaagscontainervaart, en met enkele aanvullende maatregelen geldt dat ook voor Eindhoven. Naar verwachting onderteken ik eind dit jaar nog het Tracébesluit.

Dames en heren,

Dit kabinet streeft naar een duurzame groei van de Nederlandse economie. De binnenvaart kan daar een belangrijke rol in spelen. Vandaar dat we ons inzetten voor verbeteringen van het Wilhelminakanaal en de Zuid-Willemsvaart. Brabant wordt er beter bereikbaar door, en dat is niet alleen goed voor Brabant, maar ook voor de rest van ons land. Nogmaals dank aan iedereen die dat mogelijk heeft helpen maken, soms door zich er jaren lang voor in te spannen. Zonder hun werk, zonder úw werk, hadden we hier vandaag niet gestaan.

Dank u wel.