Landmachtcampagne geschikt voor Gouden Effie

De wervingscampagne van de landmacht heeft woensdag een Gouden Effie in de wacht gesleept. Met de actie ´Geschikt/ongeschikt voor de Koninklijke Landmacht´ wist het krijgsmachtdeel de effectiviteitsprijs voor arbeidsmarktcommunicatie aan zich te binden.

In een vandaag gepubliceerd weblog gaat de staatssecretaris van Defensie, Cees van der Knaap, in op de kwaliteit van de Defensie-uitingen. Ook wijst hij op het belang van de verschillende wervingsactiviteiten.

Luitenant-kolonel Ernst Lobbezoo nam de prijs in ontvangst in het Koninklijk Instituut Tropen te Amsterdam. Hij is als hoofd Afdeling Werving & Aanstelling van de landmacht betrokken bij de campagne, die samen met de communicatieadviesbureaus Publicis en Maximum tot stand kwam. De jury vond de opvallende en gedurfde toon van de Landmachtcampagne exact aansluiten bij de mentaliteit van de doelgroep. Met een verdubbeling van het aantal aanvragen voor oriëntatiegesprekken en een groei van het aantal sollicitanten met 50 procent (in 2005 en 2006 t.o.v. 2003 red.) als fantastisch resultaat.’

De Effie wordt uitgegeven door VEA/Vereniging van communicatie-adviesbureaus en de BVA bond van adverteerders. Deelnemers moeten aannemelijk maken dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld in de geslaagde marketingoperatie.

Prijzenswaardig

De wervingscampagne van de Koninklijke Landmacht werd eerder door de Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie al bekroond met twee ´Magneten´.

Ook de andere krijgsmachtdelen gooiden onlangs hoge ogen met hun wervingsuitingen. De marinesite www.werkenbijdemarine.nl werd onlangs door een jury, bestaande uit organisaties op het gebied van onderwijscommunicatie en beroepsvoorlichting, verkozen tot beste website voor beroepsvoorlichting.

Tv-spotjes over Afghanistan sleepten voor de Koninklijke Luchtmacht prijzen in de wacht. Verschillende andere wervingsuitingen van de luchtmacht ontvingen eerder al drie ´Magneten´.