Antwoorden op kamervragen over een extra parkeerheffing voor ‘vieze auto’s’ in gemeenten

Antwoorden op schriftelijke vragen van de leden Madlener (PVV) en Brinkman (PVV) over een extra parkeerheffing voor ‘vieze auto’s’ in gemeenten.

1. Vraag
Hebt u het voornemen om gemeenten meer vrijheid te geen om de milieubelasting door auto’s een grondslag voor gemeentelijke belastingheffing te laten zijn?

2. Vraag
Zal dit niet veel nieuwe regel en belastingen op leveren die voor de burgers moeilijk te begrijpen zijn?

3. Vraag
Hoe denkt u de mate van vervuiling door een auto te kunnen vaststellen?

4. Vraag
Worden de parkeerlasten voor burgers langzamerhand geen structureel deel van het uitgavenpakket van bijna alle burgers?

5. Vraag
Hebt u het voornemen gemeenten te korten op uitkeringen van het gemeentefonds, aangezien deze verrijking van gemeenten een steeds zwaardere belasting van de burgers betekent? Zo neen, waarom niet? Hoeveel parkeergeld innen gemeenten jaarlijks, inclusief naheffingsaanslagen?

6. Vraag
Vindt u het eerlijk en wenselijk dat mensen die weinig rijden en weinig milieubelasting veroorzaken meer moeten gaan betalen dan een veelrijder in een ‘schone’ auto of trein?

1, 2, 3, 4, 5 en 6: Antwoord
Dat voornemen bestaat. Ik heb begrip voor de door u gestelde vragen. Diverse gemeenten nemen al een voorschot op het voorgenomen wetsvoorstel, zoals de gemeente Amsterdam dat een discussiestuk heeft gepubliceerd genaamd ‘gezonde lucht’.

Over het daartoe strekkende voorstel van wet dient de Ministerraad echter nog te besluiten. De door u aan de orde gestelde onderwerpen kunnen nog aan bod komen in het kader van de behandeling door het Parlement van een wetsvoorstel ter zake. De details van het voorstel licht ik graag toe bij de indiening van het voorstel bij het Parlement. Het lijkt mij onjuist daar nu reeds op vooruit lopen.