De Staat van het Nederlandse politieonderwijs 2007

Het vierjaarlijks opmaken van 'De Staat van het Nederlandse politieonderwijs’ is een formele taak van de Inspectie OOV en heeft in 2007 voor het eerst plaatsgevonden. De rapportage is eerder verschenen als bijlage bij het ‘Jaarverslag 2006’ van de Inspectie OOV.

In het rapport is het belang van goed onderwijs nadrukkelijk in samenhang gebracht met de professionaliteit van de politieorganisatie.

De Inspectie stelt vast dat het vernieuwde politieonderwijs bijdraagt tot de realisatie van een professionele politieorganisatie en dat de Politieacademie met de invoering van competentiegericht onderwijs voorloopt op het reguliere onderwijs.

De uitvoering van het competentiegerichte politieonderwijs blijft wel de nodige aandacht vragen, zowel tijdens de periode dat de studenten les krijgen aan de Politieacademie als tijdens de periode van werkend leren in de korpsen. Ook is een zorgvuldig personeelsarrangement bij de korpsen met een daarop afgestemd opleidings- en instroombeleid noodzakelijk. 'De Staat van het Nederlandse politieonderwijs 2007’ bevat over deze en andere onderwerpen conclusies en aanbevelingen.

De Inspectie OOV zal in de komende jaren op de kwaliteit van het Nederlandse politieonderwijs blijven toezien. De in 'De Staat van het Nederlandse politieonderwijs 2007’ geformuleerde conclusies en aanbevelingen vormen hierbij een belangrijke leidraad.

U kunt het rapport in PDF-formaat downloaden.