Aftrap Programma Duurzame Logistiek

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Zeer tot zijn spijt kon minister Eurlings hier vandaag niet aanwezig zijn. Maar ik kan u verzekeren dat duurzame logistiek zijn méér dan warme belangstelling heeft en ik ben vereerd hem te mogen vervangen bij de aftrap van het programma Duurzame Logistiek. Mede namens de minister zou ik het volgende willen zeggen.

Op 16 juni jongstleden spraken velen van u elkaar in Barendrecht. Zonder twijfel is de Betuweroute, die daar door Hare Majesteit werd geopend, een belangrijke aanwinst voor de logistieke sector. Transportstromen nemen toe. Dat betekent dat, als we niets doen, problemen rondom bereikbaarheid en tijdige bevoorrading binnen de logistieke keten kunnen ontstaan of toenemen. Zeker waar het onze mainports en economische centra betreft, moet we dus aan de slag om de logistieke concurrentiekracht vasthouden en te versterken. Alleen dan kunnen deze centra een optimale bijdrage leveren aan de economische ontwikkeling van Nederland. De Betuweroute is daarmee precies dat wat Nederland nodig heeft, want de spoorlijn ontsluit Rotterdam en versterkt zo de concurrentiekracht van onze mainports.

Het vorige kabinet verwoordde het grote belang van de sector al in de beleidsbrief Logistiek en Supply Chains. Wij borduren daar nu op voort. Dat doen we omdat de betekenis van de logistieke sector niet te onderschatten is. Ik heb daar op de Nationale Distributie Dag op 14 juni al aan gememoreerd. De logistieke sector is de draaischijf van de Nederlandse economie. De sector biedt veel mensen werk, afhankelijk van wat je meerekent, aan zo’n 700.000 tot 900.000 mensen. Dat is ongeveer tien procent van de totale werkgelegenheid in Nederland! En dan heb ik het nog niet over de indirecte effecten. Maar het staat als een paal boven water dat onze Mainports, onze infrastructuur en ons logistieke netwerk in heel veel opzichten bepalend zijn voor de economische kracht van Nederland. Die factoren bepalen onze ‘connectiviteit’, zoals we dat tegenwoordig noemen. U mag dat ook vertalen met aantrekkingskracht.

Het huidige kabinet is dus, net als het vorige, vóór groei van logistiek en aanverwante diensten, maar wel binnen bepaalde grenzen. Groei is immers wel goed voor de economie, maar het legt onmiskenbaar ook een druk leefomgeving en veiligheid. Verkeer en Waterstaat zoekt voortdurend naar het evenwicht tussen groei, duurzaamheid én veiligheid. Een duurzame leefomgeving is ook één van de zes pijlers onder het nieuwe kabinetsbeleid. In 2020 moet het aandeel duurzame energie op twintig procent liggen en moet de uitstoot van CO2 met dertig procent omlaag zijn gegaan. Die ambitie geldt voor de hele maatschappij, waarbij er een substantiële bijdrage wordt verwacht van de logistieke keten.

Daarom zijn we hier vandaag bij elkaar en starten we met het innovatieprogramma Duurzame Logistiek. Want groei en duurzaamheid zijn alleen te combineren als er fors geïnnoveerd wordt. Onder de paraplu van dit programma gaan we drie dingen nastreven.
- Ten eerste zullen er minder kilo’s en kubieke meters moeten worden vervoerd. Dit kan alleen door producten zó te ontwerpen dat ze minder wegen en minder volume innemen.
- Het tweede streven is minder kilometers maken. Dit is mogelijk door de beschikbare capaciteit beter in te zetten, bijvoorbeeld door méér volume per lading te vervoeren en door ritten beter in te plannen. Minder kilometers maken kan ook door producten dichter bij huis in te kopen of door efficiënter te vervoeren en over te slaan.
- Het derde onderdeel is minder liters brandstof gebruiken. Dit kan iedereen doen door energiezuinige en schone motoren aan te schaffen en door een milieuvriendelijke manier van transport te kiezen. Ook een energiezuinige rijstijl als het Nieuwe Rijden draagt bij aan dit derde streven.
Samengevat is duurzame logistiek dus compact, slim en zuinig.

Het Programma Duurzame logistiek zet in op technologische vernieuwing en gedragsverandering. Dat is nodig omdat structurele verlaging van CO2-emissies alléén lukt als alle partijen in de logistieke keten bewust omgaan met de consequenties voor het milieu. Ze moeten niet alleen letten op de kosten op korte termijn, maar bedrijven moeten ook bereid zijn hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is actueler dan ooit. Daarbij helpen we als overheid uiteraard een handje mee, en reiken we de instrumenten en kennis aan die bedrijven ondersteunen om hun logistieke processen en werktuigen efficiënter en zuiniger te maken.

Het programma zorgt ook voor een betere verspreiding van succesvolle maatregelen en initiatieven naar zoveel mogelijk bedrijven. We hebben elke ondernemer nodig om de logistieke keten duurzaam te krijgen. Dat kost misschien wat, maar het levert ook iets op. Want minder CO2 betekent feitelijk een lager energieverbruik en lagere logistieke kosten. Zo verenig je economisch voordeel met duurzaamheid. In de programma’s Transportbesparing en Transactie Modal Shift hebben diverse bedrijven al laten zien dat het kan. Daar komt nog bij dat een daadwerkelijk duurzame logistieke keten ook concurrentievoordeel oplevert. Adverteert KLM niet met CO2-neutrale vluchten en Daihatsu met een CO2-neutrale auto? En de Engelse supermarkt Tesco laat al zien wat de Carbon Footprint is van de producten in hun schap. Duurzaamheid is inmiddels dus ook een marketing tool, en ik voorspel u dat die ontwikkeling zich door zal zetten.

Dames en heren,

Ik ben zeer verheugd dat er al zoveel partners zijn die met ons in het Innovatie Programma Duurzame Logistiek gaan samenwerken: de EVO, TLN, KNV, VNO, Natuur en Milieu, en de ministeries van VROM, EZ en LNV. Het mag duidelijk zijn; de verladers en vervoerders doen actief mee, en spreken ook de ambitie uit om de schoonste logistieke keten van Europa te zijn en te blijven. Vandaag is als het ware de oprichtingsvergadering van Duurzame Logistiek, maar de inschrijving blijft gewoon open. Ik wil dus uitdrukkelijk andere bedrijven en organisaties uitnodigen zich hierbij aan te sluiten.

Voordat ik afsluit, wil ik Connekt bedanken. Niet alleen omdat jullie een belangrijke partner zijn voor Verkeer en Waterstaat, maar ook omdat wij hier vandaag op jullie netwerkborrel het programma Duurzame Logistiek mogen aftrappen. Het is een mooi voorbeeld van de maatschappelijke betrokkenheid, die we zo hard nodig hebben als we de logistieke keten nog duurzamer willen krijgen.

Dank u wel.