Klachten studentenorganisaties

De kwaliteit van het onderwijs moet omhoog. Uit klachten van jongeren en de reacties van de onderwijsinstellingen blijkt dat zij dit ook willen.

Dit vraagt om een stevige aanpak voor de komende jaren, aldus minister Plasterk en staatssecretaris Van Bijsterveldt in een brief aan de Tweede Kamer.

Nutteloze lessen, te weinig lesuren, slecht opgeleide docenten, onduidelijkheid over wat de school van de student verwacht en te weinig begeleiding. Deze klachten van jongeren uit het voortgezet, middelbaar beroeps- en het hoger onderwijs werden op 30 maart jl overhandigd aan de minister en de staatssecretaris. De Onderwijsinspectie concludeerde dat de klachten gegrond zijn. De kwaliteit van lesgeven, de lestijd en de deskundigheid van docenten zijn onvoldoende. Ook concludeerde de inspectie dat de instellingen de klachten serieus hebben genomen en werken aan verbetering.

In zowel het voortgezet als het middelbaar beroeps- en hoger onderwijs wordt al gewerkt aan het verhogen van de onderwijstijd. Uit het inspectieonderzoek blijkt dat de klachten niet zozeer over de onderwijskundige vernieuwingen gingen, maar over de mate waarbij de scholieren en studenten daarbij betrokken werden. De onderwijsinstellingen moeten daarom de inbreng van scholieren en studenten in het onderwijsbeleid verhogen en zorgen voor een goede klachtenregeling. In het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs gaat de inspectie voortaan klachten nadrukkelijker onderzoeken en registreren.

Minister Plasterk en staatssecretaris Van Bijsterveldt geven in hun reactie aan dat het onderwijs beter moet en ook beter kan, gezien de acties die de onderwijsinstellingen hebben genomen naar aanleiding van de klachten. Onderwijs van hoge kwaliteit is belangrijk voor Nederland als kennisland. Onderwijs moet jongeren optimaal in staat stellen de kennis en vaardigheden te verwerven die ze nodig hebben voor de arbeidsmarkt en de samenleving. De inzet van docenten met een hoog pedagogisch en didactisch niveau en kennis over en passie voor hun vak is onmisbaar.

In het Beleidsprogramma dat op 14 juni gepresenteerd wordt, zullen de minister en staatssecretaris aangeven hoe zij de kwaliteitsverbetering van het onderwijs in de komende jaren gaan aanpakken.