Speaking notes voor staatssecretaris Sharon Dijksma bij de presentatie van het onderzoek 'Gemeenten in actie tegen segregatie in het basisonderwijs'

Intro

· Een actueel onderwerp: de nieuwe gratis krant De Pers opende er gisterochtend mee: ‘En toch weer meer zwarte scholen’.

· Gelukkig kan ik u zeggen dat de cijfers en dus ook de conclusie niet helemaal kloppen: sinds 2002 is het cijfer stabiel. Er komen dus geen zwarte scholen bij. Maar feit blijft wél dat er nog steeds veel te veel zwarte scholen zijn!

Onderzoek

· Ik ben daarom blij dat ik hier de resultaten van dit onderzoek in ontvangst mag nemen. Het onderwerp "segregatie voorkomen en integratie bevorderen" staat bij mij hoog op de agenda.

· Uit het onderzoek blijkt dat veel gemeenten al werk maken van het aanpakken van segregatie in het onderwijs.

· Maar het blijkt ook dat in andere gemeenten nog onvoldoende gebeurt en daar waar het wel wordt aangepakt zijn de resultaten vaak nog niet zichtbaar.

Segregatie

· Segregatie in het onderwijs is een gigantisch maatschappelijk probleem. Het Kabinet gaat daarom keihard aan het werk om dit op te lossen. Die afspraak maakt deel uit van het coalitieakkoord.

· Wat betekent segregatie in het onderwijs eigenlijk? En wat willen we bereiken?

· Wat ik in ieder geval niet wil is dat kinderen van verschillende afkomst van jongs af aan geen contact met elkaar hebben. Dat in steden, in buurten, in wijken kinderen volledig langs elkaar heen leven.

· Dat is geen goede uitgangspositie voor de samenleving waarin samen wonen, samen leren en samen werken voorop staan. Daarom moeten we ervoor zorgen

o dat we tot meer gemengde scholen komen en

o dat kinderen met allerlei verschillende achtergronden met elkaar in contact komen.

· Sinds dit schooljaar hebben schoolbesturen en gemeenten de opdracht met elkaar te overleggen over hoe ze segregatie kunnen tegengaan en hoe ze integratie kunnen bevorderen.

· Dit wordt van mijn kant ondersteund door het instellen van een "Kenniscentrum Gemengde Scholen". Volgende maand wordt dit centrum geopend en zal gemeenten en scholen adviseren bij het vormgeven van het lokale beleid.

Regeerakkoord (vaste aanmeldmomenten en loting)

· Naast dit verplichte overleg is er het regeerakkoord. Daarin staat onder meer:

Om (…) te bevorderen dat elk kind gelijke kansen heeft om op school te worden toegelaten, wordt er vanaf 2008 gewerkt met vaste aanmeldmomenten voor het primair onderwijs, eventueel aangevuld met een loting'.

.

· U ziet: een loting behoort tot de mogelijkheden. Ik ga de komende tijd goed luisteren naar alle betrokken wat zij daar van vinden en neem daarna een beslissing.

· Bovendien ga ik binnenkort met de wethouders van de G4 bekijken hoe we de maatregel van de vaste aanmeldmomenten kunnen uitwerken en of we nog meer maatregelen zouden moeten nemen.

Taalachterstand

· Met de G4 en met de regio’s Oost-Groningen en Zuid-Limburg ga ik bovendien afspraken maken op het gebied van taalachterstand. Ik wil dat we op 1 januari 2009 een bereik van 100% hebben in de probleemwijken. Dit betekent dat de kinderen in die wijken verplicht een taaltoets moeten doen bij de consultatiebureaus. En hebben ze taalachterstand? Dan moeten deze kinderen verplicht taallessen volgen. We gaan de achterstand dus als eerste daar aanpakken waar de nood het hoogste is!

· Verder gaan we hard aan het werk om praktische zaken goed te regelen: consultatiebureaus moeten een objectieve toets kunnen uitvoeren en goede voorlichting aan ouders geven. Wachtlijsten bij kinderopvang en peuterspeelzalen gaan we wegwerken.

· De tijd van een incidentele en vrijblijvende aanpak is voorbij. Het is tijd voor een integrale aanpak zodat kinderen zonder achterstand aan de basisschool kunnen beginnen.

Waarom deze aanpak?

· Kinderen van 0 – 12 jaar vormen de basis van onze samenleving. Ik wil voor deze kinderen alles doen wat ik kan om ze hun talenten te laten ontwikkelen.

· Samen spelen. Dat betekent dat het voor kinderen van jongs af aan normaal is om met leeftijdsgenoten van andere culturen om te gaan. De segregatie die nu al ontstaat bij kinderopvang en peuterspeelzalen wil ik tegengaan.

· Samen communiceren. Taal is zo’n essentieel onderdeel van de ontwikkeling van een kind. Investeren vanaf het begin van de ontwikkeling van een kind, verdient zich terug:

o lagere kans op schooluitval,

o betere arbeidsmarktpositie.

· Onze kinderen zijn het waard. Onze maatschappij is het waard!