Toekomstgericht onderwijs: de aardrijkskundedocent is er klaar voor

woensdag 11 november 2015 07:30 Binnenland

Dit is een origineel bericht van KNAG

Met geografische kennis bereiden aardrijkskundedocenten hun leerlingen voor op de toekomst. Het aardrijkskundeonderwijs richt zich sterk op de actuele vraagstukken die in de eigen leefomgeving, Nederland, Europa en de wereld spelen. Hoe zullen steden zich ontwikkelen? Wat zijn de gevolgen van klimaatverandering? Wat leren we over en hoe spelen we in op natuurrampen? En waarom is Europa een aantrekkelijke vestigingsplaats voor migranten? Google Earth, GIS, serious games, virtueel veldwerk en excursies worden ingezet om leerlingen wereldwijs te maken.

Toekomstgericht onderwijs kan alleen met betekenisvolle kennis van de wereld. Het multidisciplinaire en het toekomstgerichte karakter van het vak aardrijkskunde zorgt voor betekenisvolle kennis. Goed voorbeeld is de nieuwe onderwijsstroom Geo Future School.

Vrijdag 13 november komen 800 aardrijkskundedocenten bij elkaar in CineMec Ede voor kennisuitwisseling en nascholing over het thema 'Toekomst'. Dit gebeurt tijdens de jaarlijkse Onderwijsdag van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG), landelijk een van de grootste onderwijsbijeenkomsten voor een afzonderlijk schoolvak.