Halfjaarcijfers NS


Publicatiedatum: 17 augustus 2015

Het eerste halfjaar van 2015 kwam 91,6% van de treinreizigers op tijd aan. Enkele grote externe ict- en stroomstoringen rond Utrecht en Amsterdam hadden veel gevolgen voor treinreizigers. Niet alleen operationeel was het een roerig halfjaar, intern onderzoek bracht ernstige onregelmatigheden
bij de aanbesteding in Limburg aan het licht. De ceo en de voorzitter van de Raad van Commissarissen zijn vertrokken.

Roger van Boxtel, de per 1 augustus aangetreden president-directeur: "NS maakt een turbulente periode door. Opbouw van vertrouwen bij reizigers, politiek en overheid staat de komende tijd centraal. Gezien de belangrijke maatschappelijke taak van NS worden terecht hoge eisen gesteld aan
integriteit en de organisatie. Maatregelen zijn in gang gezet om de bedrijfsintegriteit te borgen, tevens wordt een statutair directeur Governance, Risk & Compliance aangesteld."

Eerste half jaar van 2015 in vogelvlucht:

* Gastvrijheid; de klanttevredenheid over het eerste half jaar was met 75,0% een half procentpunt lager dan over eerste halfjaar van 2014 (75,5%) door meer storingen in het eerste kwartaal waar reizigers hinder van ondervonden.
* Reizigerspunctualiteit; 91,6% van de reizigers kwam het eerste halfjaar op tijd aan met een maximale vertraging van vijf minuten, waarbij ze hun aansluitingen haalden en hun trein reed. Over het eerste halfjaar van 2014 was deze zogeheten `reizigerspunctualiteit' nog 93,3%. De lagere score
hangt samen met onder meer het feit dat we in vergelijking tot 2014 dit eerste halfjaar enkele grote externe verstoringen zagen en meer uitval van treinen.
* Vervoerscapaciteit; vanwege behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart en de verwachte reizigersgroei zijn op korte termijn extra Sprinters nodig. NS tekende daarom in april een contract met Stadler voor de levering van 58 extra Sprinters (contractwaarde ca. euro 280 mln.). Vanaf
december 2016 gaan ze rijden op diverse plekken in het land.
* Drempelloos reizen; vanwege de grote populariteit van OV-fiets komen er de komende drie jaar 3.000 extra OV-fietsen bij. Met het nieuwe KidsVrij-abonnement reizen kinderen (4 t/m 11 jaar) sinds 1 april gratis en onbeperkt met een volwassene mee. Op station Amsterdam Centraal werd de derde
OV-servicewinkel geopend samen met het GVB.
* Reisinformatie; de NS Reisplanner Xtra-app toont sinds kort ook actuele reisinformatie van bus, tram en metro. Zo kunnen reizigers hun reis van deur tot deur plannen en zien hoe laat hun overstap op het stads- en streekvervoer is.
* Europa en grensoverschrijdend vervoer; internationaal kunnen reizigers naar Belgie en Frankrijk sinds enkele maanden reizen met een e-ticket op hun smartphone. 88% van de reizigers van NS International, gaf een 7 of hoger voor de dienstverlening. In Schotland ging per 1 april de door
NS-dochter Abellio gewonnen ScotRail-concessie van start. Ook heeft Abellio de concessie gewonnen om vanaf december 2018 twee lijnen van de Rhein-Ruhr-Express in Duitsland te gaan exploiteren.
* Stationsvernieuwing gaat volop door; het nieuwe station Delft, dat in samenwerking met ProRail werd gerealiseerd, is dit voorjaar officieel geopend. In Zwolle ging eind juni, eveneens in samenwerking met ProRail, de nieuwe reizigerstunnel na een flinke verbouwing open. Op Amsterdam
Centraal werden de IJ-hal en de IJ-passage in gebruik genomen. Op steeds meer stations neemt NS verder de OV-chippoortjes in gebruik. Na het eerste halfjaar van 2015 staat de teller nu op 48 stations waar de poortjes in gebruik zijn.
* Overig; begin juni kwamen NS en de vakbonden tot afspraken over een nieuwe cao voor de komende 29 maanden. Verder troffen NS, de overheid, de politie en de vakbonden gezamenlijk extra maatregelen om agressie in het OV terug te dringen naar aanleiding van enkele heftige incidenten. Zo zijn
er inmiddels gebiedsagenten gekomen op 20 stations en komen er extra camera's.

Financien
NS realiseerde over het eerste halfjaar van 2015 een omzet van EUR 2.369 miljoen, 16% meer dan in 2014 (EUR2.032 miljoen). Deze stijging werd met name veroorzaakt door de Scotrail-concessie die per 1 april 2015 is ingegaan en door een hogere omzet bij Abellio Greater Anglia. NS zag het aantal
reizigerskilometers op het binnenlandse net in het eerste halfjaar van 2015 met ruim 2% stijgen in vergelijking met voorgaand jaar. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op EUR56 miljoen ten opzichte van een netto winst van EUR133 miljoen in de vergelijkbare periode in 2014. Deze
daling werd hoofdzakelijk veroorzaakt door verantwoording van enkele incidentele baten in 2014, waaronder de overeenkomst met AnsaldoBreda en de vrijval van voorzieningen. De investeringen namen toe van EUR218 miljoen in het eerste halfjaar 2014 naar EUR307 miljoen in het eerste halfjaar van
2015 als gevolg van investeringen in nieuw materieel.
De komende jaren worden uitdagend voor NS. Noodzakelijke verdere verbetering van de operationele performance leggen druk op de financiele resultaten. Mede gelet op de noodzakelijke investeringen in materieel zal NS dan ook onverminderd op de kosten moeten letten en door moeten gaan met het
ingezette resultaatsverbeteringsprogramma.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Opties

* Printen
* Persberichten (RSS)
* Delen
Delen
Delen

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Navigatie

1. Home
2. Nieuwscentrum

Pers

* Persberichten
* Persvoorlichting
* Beeldbank
* Filmen en fotograferen bij NS

Nieuws

* Nieuwsberichten

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dossiers

* OV-chipkaart en poortjes
* Dossier seizoenen

3. Wat doen wij

Activiteiten

* Reizigersvervoer
* Knooppuntontwikkeling
* Materieelonderhoud
* Vervoer van deur tot deur
* Zakendoen met NS
* Maatschappelijke samenwerking

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Spoorsector

* Verantwoordelijkheden op het spoor
* Regionale concurrentie
* Spoorwegwet en concessie

Klantoordelen en prestaties

* Over klantoordelen en prestaties
* Klantoordelen
* Treinen en dienstregeling
* Deur-tot-deurreis en Duurzaamheid

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ontdek NS

* Treinen
* Spreekbeurtpakket NS Reizigers

4. Wie zijn wij

Profiel

* Executive Committee
* Raad van Bestuur
* Raad van Commissarissen
* Organigram
* Geschiedenis

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Contact met NS

* Contactgegevens

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Koers

* Visie
* Ambitie en missie
* Strategie

5. Financien

Cijfers en beleid

* Corporate Governance bij NS
* Jaarverslag

6. NS en samenleving
7. Werken bij NS

Zoeken _____________________ [ Zoek ]

* Over NS

* Nieuwscentrum
* Wat doen wij
* Wie zijn wij
* Financien
* NS en samenleving
* Werken bij NS

* Consumenten

* Reisinformatie
* OV-chipkaart
* Producten
* Acties en uitjes
* Klantenservice
* Mijn NS

* Zakelijk

* Zakelijke mobiliteit
* Producten
* Reizen
* Vragen en contact
* Inloggen

* NS International

* Internationale treintickets kopen
* Internationale reisplanner
* Trein Antwerpen
* Trein Berlijn
* Trein Frankfurt
* Trein Londen
* Trein Parijs
* Overige internationale bestemmingen

* Inloggen Mijn NS

* Persoonlijke inlog
* Account aanvragen
* Inloggen zakelijk account (NS-Business Card)

* English

* Sitemap
* Over deze site
* Disclaimer
* Privacy

Wat andere mensen zochten:

* Jaarverslag,
* filmen en fotograferen,
* Groene stroom,
* persberichten,
* werken bij NS,
* Nieuwsberichten,
* Contact,
* OV-chip,
* Duurzaamheid,
* Low Car Diet,
* beeldbank,
* Winter

Printen

Sluit dit menu
( ) Samenvatting
( ) Uitgebreide versie

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[ ] Met fotos
Printen Voorbeeld

Cookies

English

Wij willen graag dat u een goede website-ervaring bij ons heeft. Om uw sitebezoek vlot te laten verlopen en onze site verder te kunnen verbeteren, gebruikt NS cookies.

Lees alles over ons cookiebeleid.

Als u het gebruik van cookies door NS toestaat, dan kunt u via 'Cookies toestaan' meteen door naar de website. Als u liever niet wil dat NS bepaalde cookies gebruikt, dan kunt u dit aangeven bij de cookie-instellingen.

Cookies toestaan Uw cookie-instellingen

Terug

Website en cookies

NS maakt op haar websites gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestandjes. Bij het bezoeken van websites van NS worden kleine (tekst)bestandjes opgeslagen op, of wordt toegang verkregen tot reeds eerder door NS geplaatste (tekst)bestandjes op uw randapparatuur (computer, tablet
etc).

Veel van de cookies, de zogenoemde functionele sessiecookies, worden gebruikt om uw sitebezoek vlot te laten verlopen. Zo worden er cookies gebruikt voor het leveren van services of om instellingen op te slaan. Deze cookies worden gebruikt voor: (1) het onthouden van de producten die u tijdens
het online winkelen aanschaft; (2) het onthouden en doorgeven van de informatie die u invult tijdens het inlogproces of die u op de verschillende webpagina's tijdens het bestelproces achterlaat zodat voorkomen wordt dat u telkens opnieuw dezelfde gegevens moet invullen; (3) het opslaan van uw
voorkeuren en (4) het opsporen van misbruik van onze websites.

Alleen indien u vooraf toestemming heeft gegeven, zullen wij gebruik maken van zogenoemde optimaliseringscookies. Deze cookies worden ten eerste gebruikt om uw websitebezoek te analyseren. Zo analyseren wij het aantal bezoekers dat onze websites bezoekt, de tijdsduur van de bezoeken, de
volgorde van de pagina's van de bezoeken en de beoordeling welke pagina's van een website aanpassing behoeven. De verzamelde informatie heeft tot doel onze websites te optimaliseren. Ten tweede worden deze cookies gebruikt om mogelijke problemen op de websites op te lossen. Ten slotte stelt de
informatie verzameld via deze cookies, ons in staat om relevante producten en diensten op onze websites aan te bieden. Sommige van deze cookies worden geplaatst door derde partijen, zijnde: Comscore, LivePresence, Google Analytics, Google Maps, Mopinion, Doubleclick, Visual Web Optimizer,
Adtech, Ilse Media, Krux, Metrixlab, MediaMind, Click Tale, Turn, Twitter en Facebook. Voor de cookies die deze derden plaatsen en de mogelijke informatie die ze daarmee verzamelen, verwijzen wij naar de verklaringen van deze derde partijen op hun eigen website. Deze verklaringen kunnen
regelmatig wijzigen en wij hebben daar geen invloed op.

Als u niet wilt dat onze websites cookies plaatsen, kunt u dit aangeven via 'Uw cookie-instellingen'

Terug
( ) Minimaal
( ) Standaard

* Cookies voor het vlot laten verlopen van uw sitebezoek Info

Functionele sessiecookies worden gebruikt voor het leveren van services of voor het onthouden van instellingen. Met deze cookies voorkomen wij bijvoorbeeld dat u bij een bezoek aan onze website herhaaldelijk dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren.

* Cookies voor het verbeteren van deze websiteInfo

Optimaliseringscookies gebruiken wij om uw websitebezoeken te analyseren, of helpen ons bij het oplossen van problemen op de website. Ook kunnen wij u relevante producten en diensten aanbieden. Sommige van deze cookies worden geplaatst door derde partijen.

Deze cookie-instellingen toestaan
Terug
( ) Minimaal
( ) Standaard