Zuinige consument werkt identiteitsfraude in de hand
MONTFOORT, 20111111 -- In deze economisch onzekere tijden wordt de consument steeds voorzichtiger met het doen van uitgaven. Omdat dit ook geldt voor de beveiliging van zijn computer wordt hij daardoor een makkelijk slachtoffer van degenen die bijvoorbeeld identiteitsfraude willen plegen, zo zegt brancheorganisatie ICTWaarborg. Mensen willen nog wel steeds geld uitgeven aan mooie apparatuur, maar vervolgens besparen ze op goede anti-virusbeveiliging, service en deskundigheid bij het instellen van de beveiliging van bijvoorbeeld routers. En dat breekt hen uiteindelijk op, temeer daar apparatuur vanaf de fabriek onvoldoende is beveiligd of een goede beveiliging voor veel mensen lastig is in te stellen.
Uit een recent onderzoek van Microsoft is gebleken dat Windows-gebruikers dramatisch scoren als het gaat om internetveiligheid.
De softwaregigant testte tweeduizend Windows-gebruikers in vijf landen. De maximale score was 100 punten, gemiddeld werden er 34 punten gescoord.
Het onderzoek keek naar drie onderwerpen; fundament, techniek en gedrag.
Het gaat dan om zaken als het gebruik en up-to-date houden van software en virusscanners, het gebruik van privacyinstellingen, verbergen van IP-adres, het kiezen van sterke wachtwoorden en bezoeken van betrouwbare websites.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat van de computers van 53% met adware en spyware besmet raakte en 51% een virusbesmetting opliep of onderdeel werd van een botnet.
Cybercriminelen maken hiervan handig gebruik door persoonlijke gegevens (naam, adres, geboortedatum, BSN-nummer) te verzamelen die identiteitsdiefstal mogelijk maken.
Daarmee is het bijvoorbeeld mogelijk een (buitenlandse) hypotheek of lening af te sluiten.
Dit kan zelfs jaren na diefstal gebeuren omdat BSN-nummers - in tegenstelling tot creditcardnummers - niet na enkele jaren verlopen.
Brancheorganisatie ICTWaarborg, die ruim 1.000 computer(web)winkels en computerhulpbedrijven vertegenwoordigt, wordt regelmatig geconfronteerd met misbruik vanwege onvoldoende beveiliging van de computer.
"iTunes-accounts worden misbruikt door mensen die het is gelukt de logingegevens van anderen te bemachtigen.
Daardoor kunnen app's worden besteld en dat geld krijg je niet zomaar terug van Apple", zegt Sander Vale, voorzitter van ICTWaarborg.
Ook komt het voor dat door een slechte beveiliging software wordt aangeboden die je eigenlijk niet wilt hebben.
Mensen installeren dan bijvoorbeeld een fake flashplayer waardoor allerlei pop-ups op het scherm verschijnen, of ze worden afgesloten door hun provider omdat hun computer is gehackt en daardoor spam-e-mails voor anderen verstuurt.
Onbewust hacken komt ook soms voor. Volgens Vale werd een computerhulpbedrijf gevraagd langs te komen omdat een draadloos netwerk het niet meer deed.
Het bleek dat er indertijd was geïnstalleerd op de draadloze internetverbinding van de inmiddels verhuisde buurman.
Ingezonden persbericht