Zuinige consument werkt identiteitsfraude in de hand


MONTFOORT, 20111111 -- In deze economisch onzekere tijden wordt de consument steeds voorzichtiger met het doen van uitgaven. Omdat dit ook geldt voor de beveiliging van zijn computer wordt hij daardoor een makkelijk slachtoffer van degenen die bijvoorbeeld identiteitsfraude willen plegen, zo zegt brancheorganisatie ICTWaarborg. Mensen willen nog wel steeds geld uitgeven aan mooie apparatuur, maar vervolgens besparen ze op goede anti-virusbeveiliging, service en deskundigheid bij het instellen van de beveiliging van bijvoorbeeld routers. En dat breekt hen uiteindelijk op, temeer daar apparatuur vanaf de fabriek onvoldoende is beveiligd of een goede beveiliging voor veel mensen lastig is in te stellen.

Uit een recent onderzoek van Microsoft is gebleken dat Windows-gebruikers  dramatisch scoren als het gaat om internetveiligheid.
De softwaregigant  testte tweeduizend Windows-gebruikers in vijf landen. De maximale score was 100  punten, gemiddeld werden er 34 punten gescoord.
Het onderzoek keek naar drie  onderwerpen; fundament, techniek en gedrag.
Het gaat dan om zaken als het  gebruik en up-to-date houden van software en virusscanners, het gebruik van  privacyinstellingen, verbergen van IP-adres, het kiezen van sterke wachtwoorden  en bezoeken van betrouwbare websites.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat  van de computers van 53% met adware en spyware besmet raakte en 51% een  virusbesmetting opliep of onderdeel werd van een botnet.

Cybercriminelen  maken hiervan handig gebruik door persoonlijke gegevens (naam, adres,  geboortedatum, BSN-nummer) te verzamelen die identiteitsdiefstal mogelijk maken.
Daarmee is het bijvoorbeeld mogelijk een (buitenlandse) hypotheek of lening  af te sluiten.
Dit kan zelfs jaren na diefstal gebeuren omdat BSN-nummers - in tegenstelling tot creditcardnummers - niet na enkele jaren  verlopen.

Brancheorganisatie ICTWaarborg, die ruim 1.000  computer(web)winkels en computerhulpbedrijven vertegenwoordigt, wordt regelmatig  geconfronteerd met misbruik vanwege onvoldoende beveiliging van de  computer.
"iTunes-accounts worden misbruikt door mensen die het is gelukt de  logingegevens van anderen te bemachtigen.
Daardoor kunnen app's worden  besteld en dat geld krijg je niet zomaar terug van Apple", zegt Sander Vale,  voorzitter van ICTWaarborg.
Ook komt het voor dat door een slechte  beveiliging software wordt aangeboden die je eigenlijk niet wilt hebben.
Mensen installeren dan bijvoorbeeld een fake flashplayer waardoor allerlei  pop-ups op het scherm verschijnen, of ze worden afgesloten door hun provider  omdat hun computer is gehackt en daardoor spam-e-mails voor anderen  verstuurt.
Onbewust hacken komt ook soms voor. Volgens Vale werd een  computerhulpbedrijf gevraagd langs te komen omdat een draadloos netwerk het niet  meer deed.
Het bleek dat er indertijd was geïnstalleerd op de draadloze  internetverbinding van de inmiddels verhuisde buurman.







Ingezonden persbericht