1 ongeval per dag op amper 100 meter

31/08/2011 17:04

Easynet Global Services

Easynet biedt videoconferencing oplossing voor de dagelijkse ongevallen op de Viaduct van Vilvoorde

De werkzaamheden op het viaduct van Vilvoorde bezorgden de medewerkers van Easynet een dagelijks gespreksonderwerp. Aanleiding was gemiddeld één aanrijding per dag en heel wat fileleed tot gevolg. Soms ging het om vier ongevallen per dag over een afstand van amper honderd meter met wachttijden die opliepen tot één uur. Dat het telkens om dodehoekongevallen ging, biedt alvast stof tot nadenken. Dient er in de toekomst anders gesignaliseerd te worden?

Op 20 juni 2011 startte het Agentschap Wegen en Verkeer met ingrijpende werkzaamheden aan het viaduct van Vilvoorde. Daarmee werd één van de belangrijkste verkeersaders in ons land twee maanden lang onder handen genomen. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken werd een grootschalige preventiecampagne opgezet. Deze leek zijn doel niet te missen en grote verkeersellende bleef dan ook uit. Niettegenstaande de campagne leidde de gewijzigde verkeerssituatie tot verschillende verkeersongevallen waarvan de werknemers van Easynet, met een vestiging aan de Brusselse ring een bevoorrechte getuige waren.

Na het grote aantal ongevallen tijdens de maand juli besloten de werknemers een logboek bij te houden in augustus. Een gewijzigde verkeerssituatie, vakantie en file zorgden voor diverse aanrijdingen, waarbij over een afstand van amper honderd meter, gemiddeld één ongeval per werkdag te noteren viel. In bijna alle gevallen ging het om een dodehoekongeval tussen een vrachtwagen en een personenwagen, met blikschade tot gevolg. Mogelijks biedt het verplicht ritsen vanaf de zomer van 2012 of andere en slimmere signalisatie hier een oplossing . Maar bovenal blijft verdere sensibilisatie omtrent de dode hoek bij vrachtwagens aangewezen.

De meest opvallende vaststelling was dat 12 van de 19 ongevallen plaatsvonden op donderdag, gevolgd door dinsdag met drie en woensdag met twee. Het weer bleek geen doorslaggevende factor aangezien het slechts eenmaal regende tijdens de ongevallen. De vrouwelijke chauffeurs op onze wegen hebben na dit onderzoek iets om mee uit te pakken bij hun mannelijke wederhelft want slechts 21 % van de betrokken bestuurders waren vrouwen.

Dat al dit fileleed nefast is voor onze economie en het milieu, leidt geen twijfel. Met een gemiddelde wachttijd van 40 minuten - en in sommige gevallen uitschieters tot 60 minuten - gingen heel wat werkuren verloren. Maar ook voor de hulpdiensten was het niet altijd gemakkelijk om snel ter plaatse te geraken en daarnaast zorgt file voor een verhoogde CO2-uitstoot.

Easynet speelt hierop in door met innovatieve oplossingen bedrijven bij te staan om kosten te besparen en hun CO2-uitstoot te reduceren. Videoconferencing is de oplossing om op afstand te vergaderen maar toch de ervaring te hebben dat je met elkaar in dezelfde ruimte zit. Dankzij videoconferentie hoeven werknemers geen grote afstanden meer af te leggen en tijd te verliezen in de file.

Voor een overzicht van de ongevallen

http://photos.easynet.com/album/car-accident-belgium-office/

Over Easynet Global Services

Easynet Global Services is een wereldwijde aanbieder van managed network-, hosting- en integratiediensten, waaronder Telepresence, voor grootzakelijke klanten. Het bedrijf heeft klanten in vijftig landen, waaronder Via Michelin, Newscorp, Transport for London, EDF, SAGE, Q-Park en Bridgestone. LDC (Lloyds TSB Development Capital) is de privé-investeerderstak van Lloyds Banking Group en samen met het managementteam honderd procent eigenaar van Easynet. Meer informatie is te vinden op www.easynet.com en Easynet is ook te volgen via Twitter http://twitter.com/#!/easynet en LinkedIn http://www.linkedin.com/groups?gid=39917&about

PR Contact