Gemeente Berkelland


Persbericht
31 augustus 2011

Gebruikers tevreden over uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 400 Inwoners vullen vragenlijst in

Veruit de meeste gebruikers zijn tevreden over de de manier waarop we in Berkelland de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) uitvoeren. 74% vindt dat de ondersteuning bijdraagt aan het zelfstandig kunnen blijven wonen. 65% Vindt dat de voorzieningen bijdragen aan het kunnen blijven meedoen aan de maatschappij. Wethouder Leo Scharenborg met onder andere de Wmo in zijn portefeuille in een korte toelichting: "Er is grote mate van tevredenheid onder de ondervraagden. Maar dat wil niet zeggen dat we nu gaan stil zitten. De uitkomsten van het onderzoek gebruiken we bij de verdere verbetering van de uitvoering van de wet."

Onderzoek onder gebruikers
De gemeente biedt ondersteuning aan mensen met beperkingen. Deze ondersteuning verschilt van persoon tot persoon. Het gaat bijvoorbeeld om hulp bij het huishouden, een rolstoel, een woonvoorziening of vervoer. De gemeente levert deze ondersteuning via de Wet maatschappelijke ondersteuning. In februari stuurden we aan bijna 800 gebruikers een vragenlijst over de Wmo. 388 Gebruikers (49%) stuurden het vragenformulier terug. De vragen gingen over de manier waarop de aanvraag is verlopen en over verschillende aspecten van de verleende ondersteuning. Ook zijn er enkele vragen gesteld over de Wmo-raad. Het vragenformulier is ook gestuurd aan mensen waarvan de aanvraag is afgewezen. Zij konden hun mening geven over de ervaren procedure. De onderzoeksgegevens zijn verwerkt door het onafhankelijke onderzoeksbureau SGBO. Dit bureau doet hetzelfde onderzoek ook in 161 andere gemeenten. Daardoor kunnen de resultaten in Berkelland worden vergeleken met die in andere gemeenten.

Enkele uitkomsten van het onderzoek
Toegang tot de ondersteuning
De gebruikers waarderen de aanvraagprocedure in Berkelland gemiddeld met een 7,4. De mensen zijn het meest tevreden over de tijd die genomen wordt voor de aanvrager. (96%). Het laagst (maar nog steeds hoog) in deze categorie scoorde de tevredenheid over de wijze waarop gekeken is naar andere hulp of voorzieningen (85%).

Hulp bij het huishouden
De hulp bij het huishouden wordt gemiddeld met een 8 gewaardeerd. Dit is iets hoger dan het gemiddelde van de waardering in andere gemeenten (7,8). In 98% van de gevallen voldoet de huishoudelijke hulp aan de verwachtingen. Iets minder tevreden is men over de vervanging bij vakantie van de hulp (91%).

Voorzieningen
Gemiddeld waardeert men de voorzieningen zoals rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen met een 7,3. Over de levering en kwaliteit van scootmobielen is 98% tevreden. Collectief vervoer
Het collectief vervoer waardeert men gemiddeld met een 6,9. Dat is gelijk aan de gemiddelde waardering in andere gemeenten. Het meest tevreden zijn de gebruikers over het gemak van bestellen (94%). Net als in andere gemeenten is ook een veel kleiner deel van de mensen in Berkelland tevreden over de omrijdtijden (58%).

Wmo-raad
Gevraagd is ook naar de meningen over de Wmo-raad, het adviesorgaan aan de gemeente op het gebied van de Wmo. Het blijkt dat 40% van de mensen de Wmo-raad kent. 81% is tevreden over de adviezen die de Wmo-raad over Wmo-beleid.

Vergelijking met andere gemeenten
In het algemeen is de waardering voor de uitvoering van de Wmo in Berkelland iets hoger dan die in de andere onderzochte gemeenten.