Gemeente Utrecht


---- --

2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
98 Vragen van Mevrouw G.A. Oskam
(ingekomen 21 juli 2011
en antwoorden door het college verzonden op 31 augustus 2011)


Schriftelijke vragen inzake nieuwe en tijdelijke verkeersstructuur Vleuten-centrum

Eind vorig jaar/begin dit jaar is de Dorpsstraat in Vleuten helaas erg lang opgebroken geweest voor de realisatie van het nieuwe centrum van Vleuten. Vanaf 8 augustus zal er gestart worden met het openbreken van de Pastoor Ohllaan. Op dit moment wordt er gebouwd bij dezelfde weg. Daarnaast wordt er gewerkt aan de realisatie van het nieuwe winkelcentrum aan de Hindersteinlaan. Tot slot is op dit moment de Maarssenseweg afgesloten. De door dit college gemaakte nieuwe analyse van de verkeersstructuur in en rondom Vleuten is weliswaar afgerond in april jl., maar de resultaten ervan zijn bij de gemeenteraad, ondernemers en inwoners van Vleuten nog niet bekend. De nu genomen maatregelen zijn in het kader van de plannen die voor deze nieuwe analyse zijn vastgesteld. Fasering en afstemming van de werkzaamheden zijn essentieel voor een veilige en goede bereikbaarheid van de winkels in het centrum van Vleuten en van, na de zomervakantie, de Willibrordschool en de Torenpleinschool.

Diverse ondernemers en bewoners van Vleuten hebben contact opgenomen met D66 met zorgen en vragen over alle ontwikkelingen in Vleuten. Sommige van die vragen kon D66 via het wijkmanagement in Vleuten (dank daarvoor), beantwoord krijgen - maar niet allemaal.

Derhalve stellen wij u de volgende vragen:

1. Kunt u een fasering aangeven van alle werkzaamheden in Vleuten?


Ja, zie het overzicht hieronder. Per onderdeel is aangegeven wanneer de werkzaamheden naar verwachting worden uitgevoerd (zie ook bijgevoegd kaartje):
|Fase              |Locatie           |Planning          |
|Fase 1a           |Dorpsstraat       |gereed            |
|Fase 1b           |Parkeerplaats     |gereed            |
|Fase 1c           |Strook voor       |Juni 2011 tot     |
|                  |winkels           |september 2011 (op|
|                  |                  |kaart staat fout  |
|                  |                  |januari 2009)     |
|Fase 1            |Vervangen bouwweg |Januari 2012 tot  |
|                  |naar definitieve  |april 2012        |
|                  |situatie          |                  |
|Fase 2            |Pastoor Ohllaan   |Augustus 2011 tot |
|                  |                  |december 2011     |
|Fase 3            |Kruising Pastoor  |December 2012 tot |
|                  |Ohllaan /         |april 2013        |
|                  |Hindersteinlaan   |                  |
|Fase 4            |Inrichting        |Januari 2012 tot  |
|                  |achterzijde       |april 2012        |
|                  |winkelcentrum     |                  |
|Fase 5            |Hindersteinlaan   |Mei 2012 tot      |
|                  |voor winkels      |december 2012     |
|Fase 6            |Kruising          |December 2011 tot |
|                  |Hindersteinlaan / |mei 2012          |
|                  |Poortland         |                  |
|Fase 7            |Albert            |December 2012 tot |
|                  |Schweitzerlaan    |maart 2013        |
|Fase 8            |Wijkservicecentrum|2015 -2016        |

2. Wat waren de resultaten van de analyse van de verkeerssituatie in Vleuten? Wanneer en hoe wilt u deze bekendmaken?


De resultaten zijn helaas nog niet bekend en zullen in het vierde kwartaal van 2011 worden teruggekoppeld in de klankbordgroep met de bewonersorganisaties uit Vleuten en Haarzuilens en aan de Commissie Stad en Ruimte.

3. Heeft u met de winkeliers, met name op de Pastoor Ohllaan, overlegd over de bevoorrading en bereikbaarheid van hun winkels tijdens de wegwerkzaamheden?


Ja. Tevens is overleg geweest met de RK kerk, de Willibrordschool en de ondernemersvereniging.

4. Hoe zal de bevoorrading van de Dirk plaatsvinden als er gebouwd wordt op het grasveld bij de Albert Schweitzerlaan? Zijn er afspraken gemaakt en is er afstemming geweest met de winkelier en de Torenpleinschool, waarvan de fietsingang op vrijwel diezelfde plek is?


De bevoorradingsroute naar Dirk van den Broek zal lopen via de Dr. Olderslaan en via het parkeerterrein bij de Torenpleinschool. Door te werken met bevoorradingstijden zullen scholieren hier zo min mogelijk hinder van ondervinden. Het bouwverkeer wordt via een aparte bouwweg op het grasveld afgewikkeld en dus naar verwachting geen ernstige hinder veroorzaken voor de bevoorrading van de winkel of de fietsingang van de school.

5. Op 15 augustus start het nieuwe schooljaar van de Willibrordschool. Op dat moment zijn de 2 toegangswegen, de Pastoor Ohllaan en de Paddenaar, nog opgebroken of bouwplaats. D66 vertrouwt erop dat er goed met de school, ouder- en verkeercommissie van de school is gesproken hierover. Hoe wordt de veiligheid van de kinderen gewaarborgd?


Er heeft afstemming plaatsgevonden met de directeur van de school, hij communiceert met de ouders van de leerlingen. Het trottoir langs de Paddenaar is inmiddels hersteld, zodat schoolkinderen en ouders daar op een normale, veilige manier gebruik van kunnen maken. De Paddenaar is niet opgebroken en is ook geen bouwplaats. Aan de zijde van de Pastoor Ohllaan wordt per werkvak het asfalt uitgebroken. Met elk werkvak dat wordt uitgebroken, komt er ook weer een heringericht deel beschikbaar. Tijdens de werkzaamheden zijn er weinig mogelijkheden om daar te parkeren of die route te gebruiken met de fiets. Dat is helaas onontkoombaar. De veiligheid van de schoolkinderen is niet in het geding.

6. Mei 2009 is op een Raadsinformatiemiddag in Jozefzorg die op verzoek van D66 is georganiseerd, belooft door de wethouder verkeer dat het zebrapad op de Pastoor Ohllaan ter hoogte van de Willibrordschool, zou blijven bestaan. In de publicatie in De Brug wordt dit niet gemeld. Waarom niet?


In het verslag van de raadsinformatiemiddag en de commissie Stad en Ruimte van 30 juni 2009 wordt geen melding gemaakt van een dergelijke toezegging van de toenmalige wethouder. Een belofte over dit zebrapad is bij ons ook niet bekend, daarom is dit in De Brug ook niet gemeld.
Er loopt nu een procedure naar aanleiding van een voornemen om het zebrapad te verwijderen. Tegen dit voornemen zijn zienswijzen ingediend. Wij zullen hierover een besluit nemen.

7. Wordt er afgestemd tussen de afdeling economische zaken en verkeer? Er is bv. een vergunning voor 5 dagen afgegeven aan een bloemenstal op de hoek Schoolstraat/Dorpsstraat, terwijl de bloemenzaak op de Pastoor Ohllaan vreest voor de bereikbaarheid van de zaak. Nu is D66 uiteraard voorstander van concurrentie, maar wel in een 'level playing field'. Kunt u aangeven wat uw overwegingen hierbij waren?


De bewuste bloemenstal stond met een aantal andere standplaatsen op de Hindersteinlaan. Omdat deze straat wordt gereconstrueerd in 2011, moeten de standplaatsen tijdelijk een andere locatie krijgen. Het is de bedoeling dat de standplaatsen na de reconstructie terugkeren naar de Hindersteinlaan. Voor het verlenen van een standplaatsvergunning wordt getoetst aan de hand van de criteria in de standplaatsverordening. Op basis daarvan is de vergunning verleend.

8. De situatie op de kruising Odenveltlaan/Dorpsstraat is gewijzigd. Van een, sinds mensenheugenis, voorrangskruising naar een gelijkwaardige kruising. De gelijkwaardige kruising hing samen met de knip op de Hindersteinlaan en op de Maarssenseweg, zodat verkeer naar de A2 via de Haarrijnse Rading en de Heldinnenlaan geleid zou worden. Beide knips zijn nog niet klaar. De kruising Odenveltlaan/Dorpsstraat is ook versmald. Bent u bereid om borden te plaatsen op de Odenveltlaan en Dorpsstraat dat de situatie gewijzigd is en er een gelijkwaardige kruising aankomt?


Ja, er is een bord "Gevaar" (driehoek met uitroepteken erin) geplaatst met een onderbord "verkeer van rechts" om de aandacht te vestigen op de gewijzigde situatie.


---- --