Ingezonden persbericht



---



Persbericht D66 Amsterdam 31 augustus 2011

Toeristenbelasting inzetten voor promotie toerisme

Amsterdam moet minimaal 10% van de 24 miljoen aan toeristenbelasting die de gemeente ieder jaar ontvangt gaan steken in de promotie van de toerisme sector. Nu gaat het volledige bedrag wat niet-Amsterdammers betalen voor een overnachting in de stad naar de algemene middelen van de gemeente. Landelijk gaat het mes in de buitenlandpromotie van Nederland. Het Rijk wil 65% bezuinigen op de bijdrage voor het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Voor Amsterdam betekent dit als grootste toeristentrekpleister een zware tegenslag. D66 wil nu dat de gemeente de toeristenbelasting gaat inzetten voor promotie van de stad. Sebastiaan Capel, D66-raadslid en woordvoerder toerisme: "Toerisme is een belangrijke pijler voor de Amsterdamse economie. Het gaat om 5,5 miljard euro aan bestedingen en ruim 50.000 banen, vooral voor laagopgeleiden. Deze mensen zorgen voor een gastvrij Amsterdam, waar niet alleen de toeristenbranche de financiële vruchten van plukt, maar ook winkels, musea en uitgaansgelegenheden. Waarom niet de door de branche zelf opgebrachte belasting investeren in de promotie van de toerisme sector? Met meer promotie komen er meer toeristen die dan zorgen voor een hogere opbrengst van toeristenbelasting." Het landelijke NBTC en het Amsterdamse Toerisme en Congres Bureau (ATCB) hebben berekend dat investeringen in de marketing van de toerisme sector een extreem hoog rendement hebben. Elke geïnvesteerde euro zou een extra omzet van 44 euro opleveren. Opbrengsten uit de toeristenbelasting zouden ondermeer kunnen worden gebruikt voor projecten in Amsterdam om toeristen gastvrij te ontvangen. Een van de projecten zijn de `Welcome Teams'. Deze teams staan op drukke plekken en wijzen toeristen de weg en geven informatie. De Teams bestaan uit studenten toerisme, gepensioneerden en vrijwilligers met een hart voor de stad. Capel: "Dit is een kleinschalig project met lage kosten dat een enorme impact heeft op het gevoel van gastvrijheid. Met een groter budget kunnen de teams op meer plekken staan en vaker draaien. Op die manier krijgen nog meer toeristen een warm welkom in onze mooie stad." Bij de begrotingsbehandeling zal D66 het voorstel om een percentage van de opbrengsten van de toeristenbelasting te investeren in promotie indienen.