Ingezonden persbericht


Van koffiepauze naar online break

Utrecht, 31 augustus 2011

Anno 2011 zien ondernemers een rondje surfen steeds vaker als ideale break. Ging vroeger nog iedereen voor het kopje koffie of een frisse neus, tegenwoordig blijft één op de 4 ondernemers met de koffie achter de computer voor het surfen op social media, het bekijken van YouTube filmpjes of het bezoeken van nieuwswebsites. De online break zien ondernemers als ontspannend en leuk, en dit is belangrijk voor hun productiviteit. Dit blijkt uit onderzoek van Ziggo Zakelijk onder 800 kleinzakelijke ondernemers.

Werken is leuk

Alle ondernemers vinden dat de productiviteit vooruit gaat als het werk leuk is.

Surfen is een ideale break tijdens de werkdag en maakt het werk leuker, vindt 25% van de ondernemers. Ook starten ze de werkdag steeds vaker met online 'privé'-activiteiten, zoals het laatste nieuws bekijken op nieuwswebsites en social media. Daarnaast wordt ook genoemd het tussendoor online muziek luisteren, contact hebben met vrienden via social media en online shoppen.

Text Box: - 6 op de 10 ondernemers is minder productief door Productiviteit omhoog

De productiviteit gaat omhoog wanneer de online werkomgeving goed geregeld is, volgens 97% van de respondenten. Verbetering van de productiviteit ziet de helft van de ondernemers dan ook in het snel en eenvoudig kunnen up- en downloaden van bestanden. 31% verwacht dat het inzetten van social media voor zakelijke doeleinden het werk productiever maakt.

Online irritaties

Het lang moeten wachten op het laden van een website is bij 90% van deze ondernemers de grootste irritatie. Zeven op de 10 raakt geïrriteerd tijdens het werk door een trage internetverbinding, computer of wegvallende verbinding. Deze punten maken het werk en ondernemen niet alleen minder leuk voor 6 op de 10 ondernemers, maar ook minder productief.

Het onderzoek

Het online opinieonderzoeksbureau No Ties heeft in opdracht van Ziggo Zakelijk het onderzoek in augustus 2011 uitgevoerd onder 800 kleinzakelijke ondernemers* om inzicht te krijgen in de relatie tussen leuk werken en productiviteit bij deze groep. Ziggo Zakelijk start begin september met een nieuwe campagne 'Nóg leuker werken met Ziggo Zakelijk' en roept ondernemers op om vandaag te starten met het werk nog leuker te maken.


* 63% ZZP-ers, 25% 1 t/m 5 medewerkers, 6% 6 t/m 10 medewerkers, 4% 11 t/m 15 medewerkers en 2% 16 t/m 20 medewerkers.

Over Ziggo

Ziggo is een landelijke aanbieder van media- en communicatiediensten. Ziggo bedient circa 3 miljoen huishoudens, 1,6 miljoen breedband internetklanten, 2 miljoen afnemers van digitale televisie en 1,3 miljoen telefoonabonnees. Ziggo Zakelijk levert producten en diensten voor de klein- en grootzakelijke markt, zoals breedband internet, telefonie, datacommunicatie en elektronische betalingsdiensten. Het verzorgingsgebied ­ met sterke regionale basis ­ strekt zich uit over het grootste gedeelte van Nederland.

Meer informatie over de zakelijke producten en diensten op www.ziggozakelijk.nl