NVP: Shell juist nu rots in de branding

Persbericht van NVP (Nederlandse Vereniging

Personeelsmanagement)
Het besluit van president-directeur Dick Benschop van Shell om het bedrijf niet terug te trekken uit Syrië zolang er van een internationale olieboycot geen sprake is, getuigt van goed werkgeverschap en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Alle tegenwerpingen van onder meer D66 en "maatschappelijk verantwoord ondernemen" ten spijt lijken Shell bestuurders te begrijpen waar het om draait. Namelijk om werkgelegenheid en een sterke economie. Nederlandse ondernemingen in landen met verwerpelijke regimes vormen in tegenstelling tot die regimes juist de enige continue factor waar de bevolking op kan vertrouwen. Werk, een inkomen, ontplooiingskansen; perspectieven die de bevolking juist zou ontberen wanneer bedrijven besluiten het land de rug toe te keren.
Het argument dat internationaal opererende bedrijven door hun aanwezigheid in landen met een dictatoriaal regimes deze regimes in het zadel houden is maar beperkt houdbaar. Het bedrijfsleven dat banden aan houdt met deze regimes kan juist een lans breken voor de mensenrechten in die landen. Bovendien bieden Nederlandse ondernemingen voor veel werknemers een veilig onderkomen in tijden van onrust en revolte. de Nederlandse regering laat haar ambassadeur in Damascus; dat doet zij niet voor niets. Als je dicht tegen het regime aankruipt voel je elke ademtocht en is de kans op beïnvloeding groter; en daarmee vergroten werkgevers als Shell de werkelijke weerbaarheid van de bevolking meer dan luidruchtige 'mensenrechtenactivisten' uit Nederland.

Rob van den Hurk
Directeur NVP

Links:
http://WWW.NVP-PLAZA.NL



Razende Robot Reporter