NVP: Shell juist nu rots in de branding
Persbericht van NVP (Nederlandse Vereniging
Personeelsmanagement)
Het besluit van president-directeur Dick Benschop van Shell om het
bedrijf niet terug te trekken uit Syrië zolang er van een
internationale olieboycot geen sprake is, getuigt van goed
werkgeverschap en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Alle
tegenwerpingen van onder meer D66 en "maatschappelijk verantwoord
ondernemen" ten spijt lijken Shell bestuurders te begrijpen waar het om
draait. Namelijk om werkgelegenheid en een sterke economie. Nederlandse
ondernemingen in landen met verwerpelijke regimes vormen in
tegenstelling tot die regimes juist de enige continue factor waar de
bevolking op kan vertrouwen. Werk, een inkomen, ontplooiingskansen;
perspectieven die de bevolking juist zou ontberen wanneer bedrijven
besluiten het land de rug toe te keren.
Het argument dat internationaal opererende bedrijven door hun
aanwezigheid in landen met een dictatoriaal regimes deze regimes in het
zadel houden is maar beperkt houdbaar. Het bedrijfsleven dat banden aan
houdt met deze regimes kan juist een lans breken voor de mensenrechten
in die landen. Bovendien bieden Nederlandse ondernemingen voor veel
werknemers een veilig onderkomen in tijden van onrust en revolte. de
Nederlandse regering laat haar ambassadeur in Damascus; dat doet zij
niet voor niets. Als je dicht tegen het regime aankruipt voel je elke
ademtocht en is de kans op beïnvloeding groter; en daarmee vergroten
werkgevers als Shell de werkelijke weerbaarheid van de bevolking meer
dan luidruchtige 'mensenrechtenactivisten' uit Nederland.
Rob van den Hurk
Directeur NVP
Links:
http://WWW.NVP-PLAZA.NL
Razende Robot Reporter