Onderzoek: Impresario's beschamen vertrouwen van artiesten
Persbericht van Open Universiteit
Impresario's, bookers en artiestenbureaus hadden geen goede naam. Na
bestudering van tientallen contracten in het kader van zijn
promotie-onderzoek, kan Ton Lamers niet anders dan concluderen dat dit
nog steeds terecht is: 'De gemiddelde artiest laat zich nog altijd
bedonderen terwijl dat niet hoeft.' Ton Lamers, docent Musiconomie aan
ArtEZ hogeschool voor de kunsten, promoveert op vrijdag 2 september aan
de Open Universiteit op het proefschrift 'Contracteren door
intermediairs in de muziekindustrie'.
In deze studie wordt onderzocht welke verschillende juridische
gedaanten de intermediair in de muziekindustrie kan aannemen, en welke
rechten en plichten voor de verschillende rechtssubjecten (de
organisator, de intermediair en de musicus) hier uit voortvloeien. In
Nederland is het gebruikelijk dat een organisator van bijv. een
festival niet rechtstreeks de artiesten inhuurt, maar een intermediair
benadert: een impresario, booker of een artiestenbureau. Het aantal
intermediairs in de muziekindustrie is groot: alleen al in Nederland
staan zo'n 27.000 bureaus ingeschreven in het Handelsregister.
Blind vertrouwen
De intermediair is degene die alles juridisch regelt. Hij sluit meestal
twee contracten af: één met de festivalorganisator waarbij de
intermediair de verplichting aan gaat dat een bepaalde artiest zal
optreden op het festival, en één met de artiest waarbij de intermediair
als opdrachtgever optreedt. De artiest weet daarbij meestal niet welke
prijs de festivalorganisator aan de intermediair betaalt voor het
optreden, of met andere woorden: wat de intermediair aan de artiest
verdient. Promovendus Lamers: 'Intermediairs geven zelden vrijwillig
opening van zaken. Nog opmerkelijker is dat de artiesten hier vaak niet
om vragen terwijl ze wettelijk gezien, altijd om inzage kunnen vragen.
Artiesten vertrouwen nog steeds blind op hun impresario's, ten
onrechte.'
Zakelijke opstelling artiesten
Lamers helpt als docent aan de ArtEZ hogeschool voor de kunsten
studenten bij het opzetten van een eigen onderneming. 'Het idee dat je
als kunstenaar vooral met je kunst bezig moet zijn, en dat het maken
van zakelijke afspraken alleen maar afleidt en zelfs zonde van je tijd
is, is echt achterhaald. Artiesten zijn ondernemers, ze moeten zelf
financieel de broek kunnen ophouden en zakelijk opereren. Daarbij
kunnen ze gerust gebruik maken van de expertise van intermediairs, maar
moeten ze zich assertief opstellen en openheid eisen.' Lamers pleit
voor de acceptatie van de theorie van 'contractengroepen' in het
Nederlands recht op basis van een rechtsvergelijkend onderzoek naar de
toepassing van contractengroepen in het Franse en Belgische recht. In
een contractengroep houdt de intermediair de juridische regie, maar er
geldt openheid van zaken en alle partijen kunnen elkaar aanspreken ook
al zijn ze niet door een bilaterale overeenkomst verbonden (in dit
geval meestal de organisator en de artiest).
Over de promovendus
A.H. (Ton) Lamers (Enschede, 1960) studeerde aan het conservatorium te
Enschede. Naast een carrière als docent en adjunct-directeur in het
amateurmuziekonderwijs volgde hij nog diverse opleidingen op het gebied
van bedrijfseconomie en studeerde hij Rechtswetenschappen. Inmiddels
heeft hij zich ontwikkeld tot economisch-juridisch specialist op het
gebied van de uitvoerende kunsten. Vanaf 1990 ontwikkelde Ton Lamers
vanuit de ArtEZ hogeschool voor de kunsten het kennisgebied dat de
fiscaaleconomische, juridische en marketing technische omgeving van de
uitvoerende kunstenaar betreft en dat "musiconomie" wordt genoemd. Hij
publiceert regelmatig over musiconomische thema's en is en veelgevraagd
adviseur en spreker. Hij schreef 'Musiconomie', een boek over de
zakelijke kanten van de beroepspraktijk als muzikant, dat als een
standaardwerk op dit gebied kan worden beschouwd. Naast zijn
werkzaamheden als docent heeft hij een zelfstandige rechtspraktijk.
Razende Robot Reporter