29-08-2011
Onderwijsraad wil vier profielen houden
De raad adviseerde op 29 augustus over het voornemen van Van
Bijsterveldt om de vier profielen te verminderen tot drie of twee of
eventueel geheel los te laten. Zij heeft de maatregel ingeboekt als
bezuiniging van 50 miljoen euro.
De raad kon bij geen van de scenario's een inhoudelijke verbetering
ontdekken. En voor de meeste scholen levert een teruggang naar twee of
drie profielen ook geen organisatorische winst op. Kleine scholen
kunnen door samenvoeging van groepen wel een besparing bereiken, maar
grote scholen (de meerderheid) niet. Zij hebben al grote groepen voor
de meeste profielvakken en het ontbreekt hun meestal aan lesruimten om
nog grotere groepen te vormen. Overigens wijst de raad erop dat nu al
een groeiend aantal leerlingen in twee profielen examen doet, soms
zelfs zonder dat zij zich daarvan bewust zijn. Op het vwo volgt dit
schooljaar 11 procent van de leerlingen een combinatie van natuur en
techniek en natuur en gezondheid. En 8 procent een combinatie van
cultuur en maatschappij en economie en maatschappij. Op de havo liggen
de percentages op respectievelijk 6 en 3 procent.
Als argument tegen wettelijke reductie noemt de raad ook de
mogelijkheid die er nu al is voor scholen - en die sommige ook benutten
- om zelf over te gaan tot het aanbieden van slechts twee profielen.
Een tip aan de minister is wat meer voorlichting geven over deze
mogelijkheid voor één natuur- en één maatschappijprofiel.
Bij het loslaten van de profielstructuur ziet de raad veel gevaren. Dan
zullen scholen er waarschijnlijk zelf toe overgaan hun eigen structuur
te kiezen. Mogelijk komen leerlingen dan te zitten met een diploma
waarmee zij niet optimaal kunnen doorstromen. Aansluitingsproblemen
voorziet de raad vooral bij de bètatechnische studierichtingen.
Op termijn kan de raad zich voorstellen dat de tweede fase van havo en
vwo wel wordt veranderd. Maar dat zou alleen kunnen na een grondige
analyse van de programma's. En dan zullen inhoudelijke veranderingen,
zoals de vakinhoud en de studielast, daarvan niet bij voorbaat
uitgesloten mogen zijn. Dan wil de raad ook een discussie over het
gehele kennisaanbod dat de leerlingen maatschappelijk gezien nodig
hebben.
Algemene Onderwijsbond