Algemene Onderwijsbond

29-08-2011

Onderwijsraad wil vier profielen houden

De raad adviseerde op 29 augustus over het voornemen van Van Bijsterveldt om de vier profielen te verminderen tot drie of twee of eventueel geheel los te laten. Zij heeft de maatregel ingeboekt als bezuiniging van 50 miljoen euro.
De raad kon bij geen van de scenario's een inhoudelijke verbetering ontdekken. En voor de meeste scholen levert een teruggang naar twee of drie profielen ook geen organisatorische winst op. Kleine scholen kunnen door samenvoeging van groepen wel een besparing bereiken, maar grote scholen (de meerderheid) niet. Zij hebben al grote groepen voor de meeste profielvakken en het ontbreekt hun meestal aan lesruimten om nog grotere groepen te vormen. Overigens wijst de raad erop dat nu al een groeiend aantal leerlingen in twee profielen examen doet, soms zelfs zonder dat zij zich daarvan bewust zijn. Op het vwo volgt dit schooljaar 11 procent van de leerlingen een combinatie van natuur en techniek en natuur en gezondheid. En 8 procent een combinatie van cultuur en maatschappij en economie en maatschappij. Op de havo liggen de percentages op respectievelijk 6 en 3 procent. Als argument tegen wettelijke reductie noemt de raad ook de mogelijkheid die er nu al is voor scholen - en die sommige ook benutten
- om zelf over te gaan tot het aanbieden van slechts twee profielen. Een tip aan de minister is wat meer voorlichting geven over deze mogelijkheid voor één natuur- en één maatschappijprofiel.

Bij het loslaten van de profielstructuur ziet de raad veel gevaren. Dan zullen scholen er waarschijnlijk zelf toe overgaan hun eigen structuur te kiezen. Mogelijk komen leerlingen dan te zitten met een diploma waarmee zij niet optimaal kunnen doorstromen. Aansluitingsproblemen voorziet de raad vooral bij de bètatechnische studierichtingen. Op termijn kan de raad zich voorstellen dat de tweede fase van havo en vwo wel wordt veranderd. Maar dat zou alleen kunnen na een grondige analyse van de programma's. En dan zullen inhoudelijke veranderingen, zoals de vakinhoud en de studielast, daarvan niet bij voorbaat uitgesloten mogen zijn. Dan wil de raad ook een discussie over het gehele kennisaanbod dat de leerlingen maatschappelijk gezien nodig hebben.