Klanten opvallend positief over claimafhandeling
Persbericht van Verbond Van Verzekeraars
Klanten van schadeverzekeraars zijn opvallend positief over de wijze
waarop de eigen verzekeraar claims afhandelt. Bijna 90 procent van de
klanten die een claim heeft ingediend, zegt tevreden te zijn over de
claimbehandeling alsmede over de toewijzing van de claim. Relatief
minder klanten zijn tevreden over de snelheid van uitbetaling (63
procent) en de hoogte van de uitkering (72 procent). Dat blijkt uit
klanttevredenheidsonderzoek door onderzoeksbureau GfK onder 13.207
klanten van schadeverzekeraars in Nederland.
Het Verbond van Verzekeraars publiceert dit onderzoek per sector, om
daarmee een scherper beeld te krijgen van de resultaten van het
vernieuwingsproces dat de verzekeringsbranche twee jaar geleden in gang
heeft gezet. "We hebben nu een basis waarmee we de ontwikkelingen in de
komende jaren bij kunnen houden", aldus algemeen directeur Richard
Weurding van het Verbond, dat opdracht gaf tot het onderzoek. Volgens
Weurding zijn de uitkomsten bij claimafhandeling bemoedigend, omdat de
maatschappelijke beleving op dit punt minder positief is. "Nu kunnen we
de feiten laten spreken."
Uit het onderzoek blijkt verder dat klanten die recent een brief of
e-mail van hun verzekeraar hebben ontvangen, de communicatie van
schadeverzekeraars zorgvuldig zeggen te lezen (81 procent) en in het
algemeen deze informatie als relevant, begrijpelijk en overzichtelijk
beoordelen. Op het gebied van de consumentenfocus van de verzekeraar
kan volgens Weurding nog winst worden behaald. Het aantal klanten dat
het eens was met de uitspraak 'de verzekeraar vindt mij als klant
belangrijk' bedroeg 63 procent, meer klanten zeiden zich
klantvriendelijk (74 procent) en eerlijk (72 procent) behandeld te
voelen.
Het oordeel van klanten over de eigen verzekeraar was in 2011 vrijwel
onveranderd vergeleken met het voorgaande jaar, toen deze algemene
rapportcijfers voor het eerst werden gepubliceerd. Gemiddeld wordt de
eigen verzekeraar gewaardeerd met een 7,7. Maar er zijn tussen
schadeverzekeraars wel forse verschillen.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Bijlage:
* bijlage persbericht 29 augustuspdf
* rapportage kto 2011_media 2pdf
Razende Robot Reporter