Qurius NV

erp erp distributie sierteelt logistiek microsoft dynamics nav referenties

Qurius en Baas Plantenservice ontwikkelen eerste softwareoplossing voor complete logistieke ketenbeheersing

Zaltbommel, 29 augustus 2011 - Sinds begin 2011 zijn in de sierteeltbranche alle zogenaamde CC-karren uitgerust met RFID chips voor identificatie van de karren en de inhoud. Qurius ontwikkelde samen met Baas Plantenservice en Mieloo & Alexander de eerste softwareoplossing die alle informatie van de chip inzichtelijk en bruikbaar maakt voor de complete logistieke keten. Met als resultaat snellere verwerking van de gegevens en betrouwbare en transparante data, gedurende het complete proces van order, transport en levering.
---

Echt vs. namaak

Het voornaamste doel van de invoering van de RFID (radio frequency identification) chips door de Deense Container Centralen is om de echte CC-karren van de namaakcontainers te onderscheiden. Er zijn veel van deze namaakcontainers in omloop, die echter vanwege de slechte kwaliteit de gebruikers en Container Centralen operationeel ongemak geven en op hoge kosten jagen. Dankzij de chip kan iedere CC-kar op echtheid gecontroleerd worden.

Uitdaging vs. kans

De invoering van de RFID chip in de bloemen- en plantenbranche betekende voor alle betrokken partijen een behoorlijke uitdaging: het scannen vormt immers een extra handeling en dus extra kosten voor kwekers, handelaren en transport. Tegelijkertijd vormt slim gebruik van de chips een enorme kans. Want dankzij slimme software en scantechnieken kan alle informatie over de containers snel en correct worden verwerkt en zijn de data bij alle partners in de logistieke keten transparant en betrouwbaar.

Centrale dataopslag en transparantie

Qurius heeft in samenwerking met Baas Plantenservice als eerste software ontwikkeld waarmee de informatie van de chip centraal wordt opgeslagen en toegankelijk is voor alle op de software aangesloten partijen: de kweker, het (groot)handelsbedrijf en de vervoerder. Met andere woorden: iedere ingekochte partij kan getraceerd worden en de logistieke informatie is op alle plaatsen in de keten voorhanden. De branchespecifieke ERP-software van Qurius voor de sierteeltsector fungeert als sleutel in de ketencommunicatie. Mieloo & Alexander realiseerde de benodigde scantechnologie en berichtafhandeling.

Internationale standaarden

Baas Plantenservice is trots op deze innovatieve werkwijze en nodigt andere ketenpartijen van harte uit om op dit initiatief aan te sluiten. De elektronische communicatie tussen de ketenschakels is zodanig gespecificeerd dat deze berichten ook gebruikt kunnen worden door andere hardware- en softwareleveranciers in de sierteeltsector. Hiernaast is de software gebaseerd op een aantal (internationale) standaarden (o.a. GS1 RFID, GLN, Florecom EOS), waardoor het product gemakkelijk aan te sluiten is op de ketenpartners. "Het is in ons aller belang dat we er met elkaar voor zorgen dat we onze koppositie in de sierteeltsector behouden," zegt Ad van de Wijdeven, Algemeen directeur van Baas Plantenservice.

Voordelen voor alle ketenpartners

Dankzij slimme software en techniek werken alle partners in de logistieke keten samen aan de administratieve processen van kweker, inkoop, verkoop en transport, tot de planten en bloemen in de winkel liggen. Voor iedere partner betekent deze vergaande automatisering en samenwerking grote voordelen!

* Bij het uitlezen van de RFID chip wordt alle informatie over zowel de goederen op de CC kar en de losse onderdelen van de CC kar verzonden of ontvangen. Dit bespaart direct tijd in verschillende processen;

* Iedere keer dat de chip gescand wordt, betekent dit ook een controle op echtheid van de CC kar en juistheid van de leveringsgegevens;

* Klant, kweker en transporteur hebben alle benodigde logistieke informatie real-time beschikbaar;

* De klant of het (groot)handelsbedrijf kan bijvoorbeeld prioriteiten aangeven aan de bestelde partijen zodat deze eerder klaargemaakt en getransporteerd kunnen worden;

* Door de RFID chip in de software te koppelen aan de (internationale standaard) GLN locatiecode, is de kans op fouten in de adresgegevens voor de transporteur nagenoeg nihil;
* Dankzij de scaninformatie van de kweker, weet het (groot)handelsbedrijf wanneer hij de levering kan verwachten; dit tijdstip wordt automatisch bijgewerkt nadat de transporteur zijn planning definitief invoert;

* De vervoerder scant de CC kar en CC onderdelen bij de kweker waardoor de fustadministratie (verpakkingsadministratie) sluitend is en direct elektronisch gecommuniceerd wordt aan de klant/(groot)handel; Bij ontvangst scant het (groot)handelsbedrijf alleen nog maar de chip; dankzij de real-time verwerking via internet kan een eventueel tekort aan planten per partij direct aan de kweker gemeld worden.