Qurius NV
erp erp distributie sierteelt logistiek microsoft dynamics nav
referenties
Qurius en Baas Plantenservice ontwikkelen eerste softwareoplossing voor
complete logistieke ketenbeheersing
Zaltbommel, 29 augustus 2011 - Sinds begin 2011 zijn in de
sierteeltbranche alle zogenaamde CC-karren uitgerust met RFID chips
voor identificatie van de karren en de inhoud. Qurius ontwikkelde samen
met Baas Plantenservice en Mieloo & Alexander de eerste
softwareoplossing die alle informatie van de chip inzichtelijk en
bruikbaar maakt voor de complete logistieke keten. Met als resultaat
snellere verwerking van de gegevens en betrouwbare en transparante
data, gedurende het complete proces van order, transport en levering.
---
Echt vs. namaak
Het voornaamste doel van de invoering van de RFID (radio frequency
identification) chips door de Deense Container Centralen is om de echte
CC-karren van de namaakcontainers te onderscheiden. Er zijn veel van
deze namaakcontainers in omloop, die echter vanwege de slechte
kwaliteit de gebruikers en Container Centralen operationeel ongemak
geven en op hoge kosten jagen. Dankzij de chip kan iedere CC-kar op
echtheid gecontroleerd worden.
Uitdaging vs. kans
De invoering van de RFID chip in de bloemen- en plantenbranche
betekende voor alle betrokken partijen een behoorlijke uitdaging: het
scannen vormt immers een extra handeling en dus extra kosten voor
kwekers, handelaren en transport. Tegelijkertijd vormt slim gebruik van
de chips een enorme kans. Want dankzij slimme software en
scantechnieken kan alle informatie over de containers snel en correct
worden verwerkt en zijn de data bij alle partners in de logistieke
keten transparant en betrouwbaar.
Centrale dataopslag en transparantie
Qurius heeft in samenwerking met Baas Plantenservice als eerste
software ontwikkeld waarmee de informatie van de chip centraal wordt
opgeslagen en toegankelijk is voor alle op de software aangesloten
partijen: de kweker, het (groot)handelsbedrijf en de vervoerder. Met
andere woorden: iedere ingekochte partij kan getraceerd worden en de
logistieke informatie is op alle plaatsen in de keten voorhanden. De
branchespecifieke ERP-software van Qurius voor de sierteeltsector
fungeert als sleutel in de ketencommunicatie. Mieloo & Alexander
realiseerde de benodigde scantechnologie en berichtafhandeling.
Internationale standaarden
Baas Plantenservice is trots op deze innovatieve werkwijze en nodigt
andere ketenpartijen van harte uit om op dit initiatief aan te sluiten.
De elektronische communicatie tussen de ketenschakels is zodanig
gespecificeerd dat deze berichten ook gebruikt kunnen worden door
andere hardware- en softwareleveranciers in de sierteeltsector.
Hiernaast is de software gebaseerd op een aantal (internationale)
standaarden (o.a. GS1 RFID, GLN, Florecom EOS), waardoor het product
gemakkelijk aan te sluiten is op de ketenpartners. "Het is in ons aller
belang dat we er met elkaar voor zorgen dat we onze koppositie in de
sierteeltsector behouden," zegt Ad van de Wijdeven, Algemeen directeur
van Baas Plantenservice.
Voordelen voor alle ketenpartners
Dankzij slimme software en techniek werken alle partners in de
logistieke keten samen aan de administratieve processen van kweker,
inkoop, verkoop en transport, tot de planten en bloemen in de winkel
liggen. Voor iedere partner betekent deze vergaande automatisering en
samenwerking grote voordelen!
* Bij het uitlezen van de RFID chip wordt alle informatie over zowel
de goederen op de CC kar en de losse onderdelen van de CC kar
verzonden of ontvangen. Dit bespaart direct tijd in verschillende
processen;
* Iedere keer dat de chip gescand wordt, betekent dit ook een
controle op echtheid van de CC kar en juistheid van de
leveringsgegevens;
* Klant, kweker en transporteur hebben alle benodigde logistieke
informatie real-time beschikbaar;
* De klant of het (groot)handelsbedrijf kan bijvoorbeeld prioriteiten
aangeven aan de bestelde partijen zodat deze eerder klaargemaakt en
getransporteerd kunnen worden;
* Door de RFID chip in de software te koppelen aan de
(internationale standaard) GLN locatiecode, is de kans op fouten in
de adresgegevens voor de transporteur nagenoeg nihil;
* Dankzij de scaninformatie van de kweker, weet het
(groot)handelsbedrijf wanneer hij de levering kan verwachten; dit
tijdstip wordt automatisch bijgewerkt nadat de transporteur zijn
planning definitief invoert;
* De vervoerder scant de CC kar en CC onderdelen bij de kweker
waardoor de fustadministratie (verpakkingsadministratie) sluitend
is en direct elektronisch gecommuniceerd wordt aan de
klant/(groot)handel; Bij ontvangst scant het (groot)handelsbedrijf
alleen nog maar de chip; dankzij de real-time verwerking via
internet kan een eventueel tekort aan planten per partij direct aan
de kweker gemeld worden.